גישור גירושין – יתרונות הגישור בהליך גירושין

אם הגעתם לסוף דרככם הזוגית המשותפת, ואתם יודעים שהתחנה הבאה היא גירושין, כדאי שתבדקו היטב מהן האופציות העומדות בפניכם. במקום להתכתש בבית המשפט ולעבור הליך ארוך ומייגע, תוכלו לבחון את האופציה של גישור. עורכי הדין דקר, פקס, לוי מסבירים אודות ההליך ויתרונותיו. 

הליך גישור הוא דרך יעילה לפתור סכסוכים בנושאים רבים, כמו: סכסוכי עבודה, סכסוכים מסחריים וכמובן גם סכסוכים בתחום דיני המשפחה.

הליך גישור גירושין

הליך גישור גירושין הוא חלופה לדיונים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני במטרה ליישב את הסכסוך בין בני הזוג ולהגיע להסכם גירושין.

בהליך הגישור בני הזוג יושבים עם גורם ניטרלי, המגשר, אשר מסייע להם להגיע להסכם שמקובל על שניהם. המטרה של המגשר היא לסייע לצדדים להגיע להבנות הדדיות ובסופו של דבר להסכם שישקף את רצונם המלא, ויוגש לאישורו של בית המשפט כדי לקבל תוקף של פסק דין.

הליך הגישור שונה מהליך משפטי בכך שהוא לא מתנהל מול שופט שמכריע לטובת צד אחד כזה או אחר. מדובר בהליך וולונטרי והמגשר הוא צד שלישי שעוזר לצדדים לגשר על המחלוקות ביניהם.

מכיון שמדובר בהליך וולונטרי, הרי שבמקרה שהצדדים לא מצליחים במסגרת הליך הגישור להגיע להסכם שיהיה מקובל על שניהם, ניתן להפסיק את ההליך, לפנות לבית המשפט ולנהל שם הליך משפטי.

הליך גישור לפני גירושין אפשרי גם אם בני הזוג נקלעו למשבר, אך החליטו לתת הזדמנות נוספת ליחסים ביניהם לפני הגירושין. זאת, במסגרת של שלום בית ולחלופין הסכם גירושין. גם במקרה כזה, ואם שלום הבית לא יצלח, ההסכם אליו יגיעו באמצעות גישור, יהיה עדיף על ניהול הליכים משפטיים קשים וארוכים.

התנהלות הליך הגישור ובחירת מגשר

הצדדים צריכים למצוא מגשר שיהיה מוסכם על שניהם. חשוב ששניהם ירגישו איתו בנוח ויסמכו עליו.

מגשר טוב יבין את הקשיים של הצדדים, יהיה אמפתי לדעות ולעמדות של כל אחד מהם, ויסייע לצמצם את הפערים ביניהם ע"י ויתורים של כל אחד מהצדדים בנושאים שבהם הוא מרגיש שהוא יכול לסגת מעט לאחור, ובסופו של דבר לנסח עבורם הסכם גישור גירושין.

אין חובה שהמגשר יהיה עורך-דין, אבל כדאי שלמגשר יהיה רקע מקצועי בתחום הסכסוך. כך שאם מדובר בגישור גירושין, מומלץ כי המגשר יהיה עו"ד שמתמחה בדיני משפחה. עורך דין גירושין מכיר את הנושא, ויוכל להציע לבני הזוג רעיונות ופתרונות מציאותיים וריאליים שיקלו עליהם להגיע להסכמות. עו"ד שמתמחה בדיני משפחה וגירושין בקי בחוק ובפסיקה, מבין את הדקויות וההשלכות של כל מה שייכתב בהסכם, ויכול להסביר במדויק לצדדים מה המשמעויות מבחינתם.

לאחר שהצדדים מצאו מגשר מקובל על שניהם, הם ייפגשו איתו. הפגישות יכולות להיות ביחד או נפרדות בתחילה – בהתאם לשיקול דעתו של המגשר ולרצון הצדדים.

לרוב יספיקו מספר פגישות כדי להגיע להסכם שינוסח ע"י המגשר ויובא לאישורו של בית המשפט.

הליך הגישור מתנהל מפגישה לפגישה, והוא קצר בהרבה מהליך משפטי, בו יש המתנה ארוכה מדיון לדיון.

הליך גישור לפני גירושין

יתרונות בהליך גישור

יתרונות הגישור בהליך גירושין הם רבים. אמנם, לא לכל אחד ההליך מתאים. ישנם בני זוג שלא בשלים לכך. ישנם בני זוג שהסכסוך ביניהם כה קשה וחריף, עד כי אינם יכולים לשהות זה במחיצת זו בחדר אחד ופניהם רק למאבק בבית המשפט. ישנם מקרים שבהם צד אחד חלש משמעותית מהאחר, למשל במקרים של אלימות במשפחה, ולא ניתן לקיים הליך גישור.

אבל, במקרים בהם הליך גישור לפני גירושין הוא אפשרי, זו אפשרות טובה שמכילה בתוכה יתרונות רבים, והם:

  • משך זמן קצר ויעילות – כאמור, התדיינויות משפטיות יכולות להיות ארוכות וסבוכות ולהתמשך על פני תקופה ארוכה. לעתים מדובר בחודשים רבים ולא אחת אף בשנים. זאת, משום שהליך גירושין יכול להתנהל במספר ערכאות משפטיות, והצדדים כפופים ליומנם של השופטים/הדיינים.
    הליך הגישור שונה בתכלית. הוא יעיל ומהיר, והפגישות מתקיימות ברצף, ללא הפסקות ארוכות כמו בבתי המשפט. אפשר להגיע להסכמות בתוך שבועות ספורים, ולהגיש את ההסכם לאישורו של בית המשפט.
  • חיסכון כלכלי – הליך גישור זול הרבה יותר מאשר הליך משפטי. הצדדים משלמים למגשר עבור כל פגישה, אבל הסכום הכולל יוצא נמוך יותר מאשר הסכום שיש לשלם לעורך דין גירושין בגין ניהול ההליכים בבתי המשפט, הגשת בקשות, אגרות לפתיחת תביעות, הופעות בדיונים ועוד.
  • תקשורת טובה – סיום הקשר הזוגי הוא אירוע שמעורר הרבה אמוציות בין בני הזוג. בהליך הגישור, המטרה היא להביא את הצדדים להגעה להסכמות באווירה טובה ורגועה שתאפשר להם לנהל ביניהם תקשורת תקינה, שכן להסכמות יהיו השלכות על עתידם ועל עתיד ילדיהם. הליך הגישור משרה אווירה נינוחה יותר מאשר דיונים ומאבקים בבתי המשפט, שיכולים לשאת אופי מאוד 'מלחמתי'.
  • שליטה על התוצאה הסופית – כאשר מתדיינים בבתי המשפט, לכל צד יש את עורך הדין שמייצג ואף צד לא מוכן לסגת ולבוא לקראת האחר, לעתים נוצרת מעין 'מלחמה', אשר מי שיכריע בה יהיה השופט, ואין לדעת לטובת איזה צד יפסוק. בהליך הגישור לעומת זאת, התוצאה נשלטת ע"י הצדדים. הם אלו שקובעים אילו הסכמות יכללו בהסכם הגירושין שלהם ועל מה הם מוכנים (או לא) לוותר. מחיון שאת ההסכם הם אלו שמנסחים, בעזרת המגשר כמובן, יהיה להם קל יותר ליישם אותו, מאשר תוצאה שהוכתבה להם ע"י שופט בפסק דין שנתן.
  • פתרונות יצירתיים – יתרון חשוב של הגישור הוא, שניתן להגיע לפתרונות יצירתיים, בשונה מבית המשפט אשר כפוף לסדרי הראיות. המגשר יכול להציע לצדדים הצעות ופתרונות שונים, שבית המשפט אינו יכול כי הוא כבול לפורמליות של ההליך המשפטי.
  • הליך וולונטרי וחסוי – כאמור, הגישור הוא הליך וולונטרי. משמע – בכל עת הצדדים יכולים להחליט שהם מעוניינים להפסיקו. בנוסף, הליך הגישור הוא חסוי, כך שכל מה שנאמר במסגרתו נשאר בחדר הגישור. לא ניתן להשתמש בדברים שנאמרו בהליך הגישור כראיה בבית המשפט. החיסיון מאפשר לצדדים לדבר באופן חופשי ולא לחשוש כי דבר כזה או אחר שיאמרו בהליך הגישור, ישמש כנגדם בבית המשפט.

 

לסיכום, גישור גירושין הוא הליך טוב ויעיל לפתרון הסכסוך ולהגעה להסכם גירושין אשר ישרת אתכם ויהיה מקובל על שניכם. עדיף לנהל תקשורת טובה עם הצד השני במקום להיאבק בבית המשפט – במיוחד כאשר יש לכם ילדים משותפים. בחרו במגשר שיש לכם כימיה איתו, ושאתם סומכים עליו. מגשר שהוא עו"ד לגירושין יוכל לסייע לכם להגיע להסכם מקיף וכולל התואם את צרכיכם.

במשרדינו תמצאו עו"ד המתמחים בדיני משפחה, ואשר מוסמכים גם כמגשרים. ניתן לפנות אליהם לצורך הגעה להסכם גירושין במסגרת הליך גישור. הם יסייעו לכם להגיע להסכם המתאים עבורכם. פנו אלינו עוד היום