איך בוחרים מגשר

מגשר הוא דמות מקצועית הבא לפתור סכסוכים בהסכמה. מגשר טוב הוא כזה שידע למצוא את המחבר והמקשר בין אנשים ולהוביל אותם לפתרון אותו הם יצרו יחד תוך שימוש בטכניקות שונות.

שוק המגשרים אינו מוסדר ולמעשה כל אדם יכול להגדיר עצמו כמגזר, בין אם עבר הכשרה ובין אם לא. על כן, חשוב מאוד לבדוק המלצות ולעשות מעין תחקיר קטן בטרם תבחרו את המגשר המתאים לכם.

מגשר טוב ידע לאבחן את צרכי הצדדים והגבולות של כל אחד מהם וינסה למצוא נקודות השקה חופפים שאיתם ניתן להגיע להסכמות שמכבדות את שני הצדדים. גישור יכול להתקיים על פי רצון הצדדים, כהליך מקדים לבית משפט או בהוראת בית משפט כאשר שני הצדדים מסכימים לכך.

יכולותיו האישיות של המגשר חשובות מאוד. ראשית, חשוב כי כל הצדדים הנוגעים לאותו סכסוך ירגישו נח עם המגשר והוא יהיה מוסכם על כולם, אחרת יהיה קשה לפתח אימון ופתיחות מול המגשר וסיכוי הגישור ירדו. תכליתו של הליך הגישור הוא להגיע להסכם גישור שיקבל, בעת הצורך, תוקף של פסק דין מבית המשפט.

האם ניתן לבטל הסכם שהושג בגישור?

הסכם שהושג בגישור, וקיבל תוקף פסק דין בבית המשפט הוא הסכם משפטי לכל דבר ועניין. אם רוצים לבטלו יש לפנות לבית המשפט שאישר אותו ולהוכיח שהוא עומד בעילות הביטול בהתאם למה שמותיר החוק: השגה בלחץ אסור, שלא ברצון חופשי או ללא הבנה מלאה שתוכנו, הסתרת מידע, חוסר תום לב, טעויות שנעשו בהסכם שגורמות לביטולו, קיפוח לא סביר או דרישות לא חוקיות או לא מכבדות באופן קיצוני.

הגישור מוסדר בסעיף 79ג לחוק בתי המשפט, תשמ"ד-1984 ובתקנות בתי המשפט (גישור), תשנ"ג- 1993.

האם גישור חייב להיות בטרם פניה להליכים משפטיים?

הגישור יכול להיות בטרם פניה לערכאות שיפוטיות וגם תוך כדי הליך משפטי ואף בהפניה מבית המשפט להליך גישור. עם זאת, סיכויו גדלים ככל שהוא מתחיל בתחילתו.

כאשר קיים כבר סכסוך משפטי הצדדים עשויים לשקול באיזו דרך הם עשויים לקבל יותר ולכן הדבר עשוי להפריע להליך תום הלב, לפתיחות ולפשרה המצריך גישור.

 

מגשרת מומלצת

כלל ברזל להצלחת הגישור הוא נכונות והרתמות כל הצדדים הנוגעים לדבר, ובכלל זה נכונות להתפשר ולפעול בשיתוף פעולה עם הצד השני, שאם לא כך הם פני הדברים הגישור חסר תוחלת  ויש לפניות לבית המשפט. מגשר טוב ומנוסה ככל שיהיה לא יוכל להגיע להסכמות אם הצדדים לא נכונים לכך. אם קיימת נכונות, תפקידו של המגשר הוא למצוא את שביל הזהב העובר בין הצדדים.

10 הכללים למציאות מגשר מוצלח:

ישנו סולם יכולות מסוים אותו ניתן לחפש במגשר על מנת לחוות דעתכם תרם תחילת השירות. מומלץ לראיין מספר מגשרים לפני שמגיעים לכלל החלטה:

  • מקצועיות: אין תחליף להכשרה וללימוד הטכניקות השונות במקום מוכר. אל תחששו לבקש את הרקע הלימודי בתחום, לקרוא לעומק את האתר שלו, לקרוא ואף להתקשר לממליצים (ניתן לבקש מהמגשר טלפונים), ולשאול אותו שאלות מנחות כמה סכסוכים דומים לשלכם הוא פתר ובאיזה אופן
  • ניטראליות: כלל אצבע לגישור מוצלח היא יכולת המגשר להיות נטול שיפוטיות וביקורת ולא להעדיף אף אחד מהצדדים. על המגשר לנתק את דעותיו האישיות ולהסתכל על הסכסוך מעיניים מקצועיות. על המגשר להיות נעים, מקבל, קשוב וללא דעות קדומות. אסור שלמגשר תהיה היכרות מוקדמת עם מי מהצדדים או להיות שרוי בניגוד עניינים
  • מומחיות בתחום הסכסוך: על המגשר להבין לעומק בתחום בו התגלע הסכסוך על מנת שיוכל למצוא עבורכם את הסכום הגישור הטוב ביותר
  • הסכמות נוספות: האם קיימות הסמכות נוספות לגשר פרט להיותו מגשר? למשל היותו פסיכולוג, מאמן, או עובד סוציאלי יקנו לו כלים נוספים על מנת לסייע לכם. כאן כדאי לומר שכדאי מאוד שהמגשר יהיה גם עורך דין המתמחה באותו תחום בו התגלע הסכסוך בכדי להעניק ראייה משפטית כוללת על הסוגיה.
  • ניסיון: בעל תעודה או לא, ישנם יכולות הנרכשות עם הזמן בלבד. לכם ככל הנראה מדובר בסכסוך הראשון באותו תחום, אך מגשר מקצועי כבר ראה עשרות מקרים כשלכם. מגשר מנוסה הוא מגשר שראה מצבים ואנשים רבים ויודע להביא את ניסיונו על מנת למקסם את הטיפול. ככל שניסיונו של המגשר רב כך יהיה באמתחתו כלים רבים ומגוונים יותר לסייע לכם
  • המלצות: כמו בכל תחום, מגשר בעל ממליצים רבים שיוכלו להעיד כי הוא סיפק את הסחורה יעלה את סיכוייכם לצאת מהתהליך גם כן מרוצים
  • חיבור אישי: ללא חיבור אישי תתקשו לפתוח במגזר אמון, פיחות וכך גם סיכוי הצלחת הגישור יפחתו. ישנם בני אדם שיעדיפו מגשר אסרטיבי שידע להוביל את הצדדים ולא לתת להם לשקוע או לריב אחד עם השני, אחרים יעדיפו מגשר אמפתי וקשוב
  • זמינות: חשוב לוודא שהמגזר יהיה זמין עבורכם במהלך התהליך לבעיות שצצות תוך כדי וגם לאחריו, לבעיות שיצוצו תוך כדי השתנות המציאות
  • יכולות בין אישיות: מגשר טוב הוא כזה שידע לקרוא את האנשים מולו, את צרכיהם, לחשוב באופן יצירתי, להיות סובלני ואמפתי ולהציע להם פתרונות אשר יספקו את צרכיהם.
  • אמינות ויושרה: בכדי שגישור יצליח על המגשר לשדר אמינות ולהיתפס כאינטליגנטי על מנת שהצדדים יוכלו לסמוך עליו ולהרגיש נוח עם הכוונתו משום הוא דמות בר סמכה. את אמינות זו יוצר המגשר באמצעות יחסי קרבה עמם.

 

ביצוע הליך הגישור

בניגוד לשופט או בורר המגשר אינו בא להכריע בסכסוך. הוא בא להקשיב ולהשתמש בניסיונותיו, יכולותיו והכשרתו על מנת למצוא גשרים מהם ניתן להגיע להסכמות בין הצדדים ולכך לסיים את הסכסוך ללא כפיה. עם זאת ההסכם שמנוסח בסופו של יום – הסכם הגישור הוא מחייב וניתן אף לתת לו תוקף של פסק דין דרך בית המשפט.

המגשר צפוי להיפגש עם כל אחד מהצדדים בנפרד ולאחר מכן יחד וכן יתכנו פגישות בין המגשרים, במידה וישנו יותר ממגשר אחד, הכל תלוי במורכבות הסכסוך ומספר המשתתפים בו. בכל מקרה שהוא, הגישור וכלל הדברים שנאמרו בו אינם יכולים לשמש כראיות לבית המשפט ועליהם להישמר חסויים.

 

סכסוכים עשויים להעלות אמוציות רבות, לפגוע ובעסק שלכם, לעכב הליכים משפחתיים חשובים וליצור נזקים כלכליים ונפשיים רבים. משום כך, יש למצוא מגשר רגיש ומנוסה, שהינו גם עו"ד המומחה באותו תחום בהם קיים הסכסוך וכן בתחום החוזים, בכדי שימצא פתרונות בראיה כוללת אישית וכוללת. משרדנו מתמחה בתחום הגישור ובו תוכלו למצוא מגשרים שהינם עורכי דין בעלי ניסיון שישמחו להיפגש אתכם, לייעץ לכם ולענות לכם על כל שאלה.

הנכם מוזמנים לפנות אלינו דרך הצ'אט באתר או להתקשר למספר: 055-9826594

 

צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי