איך מתגרשים כשיש חובות

שיתוף בחובות במסגרת הליכי גירושין

אתם בתחילתו של הליך גירושין וחוששים שבסיומו, כאשר תתבצע חלוקת הרכוש, תצטרכו לשלם גם את החובות שבן/בת הזוג צבר/ה? כדאי שתדעו מראש מהם דינם של החובות. במאמר זה משרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי יסבירו לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על חובות בהליכי גירושין.

חלוקת רכוש בגירושין

אם בני הזוג המתגרשים לא חתמו על הסכם ממון שקובע את חלוקת הרכוש ביניהם, הרי שבעיקרון, בזמן הגירושין, הרכוש המשותף יתחלק ביניהם שווה בשווה, בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 (להלן: "חוק יחסי ממון", "החוק"). הכוונה היא לנכסים שנקנו לאחר הנישואין, ואשר יש להם ערך כלכלי כדוגמת דירת המגורים, דירות ונכסים אחרים, חסכונות בבנק, מכוניות וגם זכויות סוציאליות של בני הזוג.

אם מדובר בנכס שנקנה ע"י אחד מבני הזוג לפני הנישואין, הוא שייך לו ולא ייכלל במצבת הנכסים שיחולקו. עם זאת, בחלוקה הנ"ל כן יכללו גם נכסים אישים שנרכשו לפני הנישואין, לגביהם ניתן להוכיח כוונת שיתוף. כך למשל, אם אחד מבני הזוג הגיע לנישואין עם דירה שרכש בעצמו, והדירה הפכה לדירת המגורים של בני הזוג ושמשה אותם במשך שנות נישואיהם, היא תחשב בדרך כלל לנכס משותף.

בהעדר הסכמה בין בני הזוג לגבי חלוקת הרכוש, תוגש לבית המשפט תביעה רכושית, והוא יכריע בנושא.

הסכם גירושין – חובות

הסכם הגירושין עליו יחתמו בני הזוג יכלול גם את חלוקת החובות. חשוב להדגיש שמדובר בחובות משותפים ולא בחובות אישיים. בחובות משותפים על בני הזוג לשאת יחדיו, שכן הם נובעים מהחיים המשותפים ונחשבים לחלק מהרכוש. הכוונה לתשלומי משכנתא על דירת המגורים, תשלומי שכר דירה, חובות לעירייה, חובות הקשורים לתשלומים לבית הספר שבו לומדים הילדים ועוד.

חובות אישיים אלו חובות שלא קשורים לחיים המשותפים של בני הזוג. מדובר בחוב שצד אחד יצר, ללא קשר לבן הזוג ועל כן הוא לא ייכלל באיזון המשאבים והצד השני לא יצטרך לשאת בו. למשל: חוב שנוצר בשל הימורים או חוב שנוצר בשל בגידה – בן הזוג הבוגד הוציא הוצאות על המאהב/ת כדוגמת: תשלומים לבתי מלון, מתנות שונות וכדומה.

הדגש בחוב אישי הוא שמדובר בהוצאה שבן הזוג לא היה שותף לה, היא נעשתה ללא ידיעתו והוא לא נהנה ממנה.

יצוין, כי אם נוצרו חובות לאחר הפירוד אך לפני סידור הגט, הם ייחשבו לחובות אישיים, כל עוד הצד השני לא ידע עליהם ולא הסכים להוצאות שהובילו ליצירתם.

הפסדים עסקיים

חלוקת חובות בגירושין כוללת גם הפסדים עסקיים. לכאורה, עשויה להישמע הטענה שמדובר בחוב אישי, שכן בן הזוג לא ידע על ההוצאות שבן זוגו הוציא עבור העסק, אולם אין כך הדבר. אם בן הזוג נהל את העסק בצורה סבירה והגונה, הרי שבמקרה שנקלע להפסדים ולחובות, גם בן הזוג השני יהיה חייב בתשלום החובות העסקיים. הרציונל מאחורי קביעה זו הוא ששני בני הזוג פועלים כמיטב יכולתם למען רווחת המשפחה. לפעמים יש הצלחות ולפעמים יש מפלות. גם אם בן הזוג השני לא היה מעורב בניהול העסק עצמו, אזי כשם שהוא נהנה מהצלחות העסק, עליו גם לשאת בכשלונות במקרה שהעסק נקלע לקשיים וכאשר פעולות כלכליות שבוצעו בו לא עלו יפה.

חובת ההוכחה לגבי חוב שאינו חוב משותף

להתגרש עם חובות זה מצב לא פשוט. לעתים, אחד מבני הזוג יטען כי חוב מסוים הוא לא חוב משותף, וכי הוא לא צריך לשאת בו. במקרה כזה, נטל ההוכחה יוטל על כתפיו. הוא יצטרך לשכנע את בית המשפט כי מדובר בחוב אישי שבן זוגו יצר, ללא קשר אליו, ללא ידיעתו וללא קבלת הסכמתו, כמובן. בית המשפט יבחן את הטענות והראיות שבפניו, ויחליט האם לקבל את הטענה ולראות בחוב חוב אישי או שמא מדובר בחוב משותף ששני בני הזוג צריכים לשאת בו.

כאמור, נקודת המוצא היא שהחובות הם חובות משותפים, אלא אם כן אחד מהצדדים מוכיח כי מדובר בחוב אישי.
בתלה"מ 66415-06-17 ר.א. נ' א.א. דן בית המשפט לענייני משפחה בירושלים בתביעה רכושית בין בני זוג. במסגרת טענות הנתבע, נטען כי בעת עריכת האיזון, יש להתחשב בחובות שצברו הצדדים בתקופת השיתוף.

בתצהיר העדות הראשית התובעת טענה שהיא לא מודעת לקיומם של חובות על הנכסים המשותפים. כן טענה התובעת, כי יתכן שהנתבע "ממציא" חובות שונים כדי "להסית את הדיון המהותי" הנוגע לזכויותיה להירשם כבעלת הנכסים.

השופט הבכיר שלמה אלבז קבע, כי הכלל בנוגע לאיזון חובות, זהה במהותו לכלל הנוגע לאיזון זכויות. ישנם חריגים שהפסיקה הכירה בהם, כאשר מדובר בחובות בעלי אופי אישי, דוגמת חובות בגין הימורים או הוצאות לטובת מאהב/ת – חובות אלו לא יאוזנו.

במקרה הנדון, קבע השופט, התובעת לא העלתה טענות מהסוג הזה, והנתבע טען שהחובות שהצטברו נובעים מעסקיו. "לפיכך, גם לו הייתה מתקבלת טענת התובעת כאילו לא ידעה על החובות, אין בעובדה זו, כשלעצמה, כדי למנוע את ההתחשבות בחובות אלה במסגרת איזון המשאבים", כתב השופט בפסק הדין.

השופט הוסיף, כי אין הכרח שבת הזוג תדע על קיום חוב מסוים כדי להשתתף בהשבתו – ובלבד שמדובר בחוב ששמש למטרת המשפחה, רכישת רכוש משותף, השבחתו וכדומה.

אם כן, התובעת לא עמדה בחובת ההוכחה כי אין מדובר בחוב משותף, ובהתאם לכך נפסק, כי על התובעת להשיב לנתבע מחצית מכל סכום שינוכה מחלקו באיזון בשל חובות שיוכרו כמשותפים.

השאלה איך מתגרשים כשיש חובות היא שאלה לא פשוטה, ומצריכה היוועצות בעורך דין, אשר מתמחה בדיני משפחה.

עניינים רכושיים יכולים לעורר מחלוקות קשות, שמגיעות להתדיינויות מתישות וארוכות בבתי המשפט. כדי לבחון את מצבכם, וכדי לענות על השאלה האם תצטרכו לשאת בחובות שנוצרו, פנו בהקדם לעורך דין, אשר יבחן את נסיבות המקרה, כאשר כל הנתונים יהיו בפניו ויפעל בהתאם.

משרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי עומד לרשותכם. עורכי הדין שלנו בעלי נסיון רב בדיני משפחה וירושה, כולל הגשת תביעות גירושין ותביעות רכוש. הם יסייעו לכם לשמור על זכויותיכם הרכושיות בצורה הטובה ביותר האפשרית.