אישור הסכם ממון לאחר נישואין

אישור הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון מגדיר כיצד יחולקו נכסיהם של בני הזוג עם סיום נישואיהם. בני זוג יכולים לחתום על הסכם ממון לפני נישואיהם או במהלך הנישואין.

 

מטרת הסכם ממון

המטרה של הסכם ממון היא למנוע סכסוך כספי עתידי בין הצדדים, במקרה שיחליטו להיפרד. הסכם ממון מאפשר להגדיר מראש את דרך חלוקת נכסי בני הזוג, ובכך להגיע לתוצאה משפטית שתהיה מוסכמת על שניהם, שלעתים שונה מברירת המחדל המוגדרת בחוק.

הסדר איזון משאבים

חשוב לציין, כי אם בני זוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, יחול עליהם  חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, אשר קובע הסדר איזון משאבים, לפיו עם פקיעת הנישואין, כל צד זכאי למחצית מהשווי של כלל נכסי בני הזוג.

 

אישור הסכם ממון

נשאלת השאלה, האם יש לאשר את הסכם הממון עליו חתמו בני הזוג, ואם כן היכן.

ראשית, נדגיש כי ההסכם טעון אישור כדי שיהיה לו תוקף משפטי מחייב.

שנית, חשוב לשים לב להבדל בין אישור הסכם ממון לאחר נישואין לבין אישור הסכם ממון לפני נישואין.

 

אישור הסכם ממון לפני נישואין

אם הסכם הממון נחתם לפני הנישואין, בני הזוג יכולים לאשר את ההסכם בפני נוטריון או בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי (כאשר מדובר בבני זוג יהודים, הם יוכלו לפנות לבית הדין הרבני).

על הנוטריון לוודא שבני הזוג מבינים את תוכן ההסכם, שהם ערכו אותו מרצונם החופשי וכי הם מסכימים לכל סעיפיו. לאחר מכן הוא ינפיק אישור נוטריוני להסכם הממון, אשר יעניק לו תוקף מחייב.

 

אישור הסכם יחסי ממון לאחר נישואין

ואולם, אם ההסכם נחתם לאחר הנישואין, ניתן לאשר אותו רק בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הדתי ולא ניתן לאשר אותו אצל נוטריון.

בני הזוג יגישו בקשה לאישור הסכם הממון, ולאחר הגשת הבקשה הם יזומנו לבית המשפט/לבית הדין לצורך אישור ההסכם.

בית המשפט/בית הדין יוודא, כי בני הזוג חתמו על ההסכם מרצונם המלא ובהסכמתם החופשית, וכי אין בהסכם סעיפים פוגעניים או לא מוסריים, ואז הוא יאשר את ההסכם. האישור ייתן להסכם תוקף של פסק דין מחייב.

אישור הסכם ממון לאחר נישואין

עלות אישור הסכם ממון לאחר נישואים

עריכת הסכם ממון היא מלאכה שמושקעת בה חשיבה רבה, כדי שהתוצאה תהיה לשביעות רצונם של שני הצדדים. עורך הדין שנפגש עם בני הזוג מברר ביחד איתם מהם צרכיהם ורצונותיהם, ועורך עבורם הסכם ממון, שיתאים להם, לאורח חייהם ולשאיפותיהם.

הסכומים שבני הזוג ישלמו עבור עריכת הסכם ממון אצל עורך דין משתנים בהתאם לפרמטרים שונים: חלקם תלויים בעורך הדין עצמו: נסיונו, מקצועיותו וכד' וחלקם תלויים בבני הזוג עצמם – ברכוש שצברו, במורכבות ההסכם, האם לאחד מהם יש עסק, האם יש להם עסק משותף וכד'.

בהערכה גסה, ניתן לומר כי עלות הסכם ממון יכולה לנוע מסכום של כמה אלפים בודדים ועד 10,000 שקלים ואף יותר במקרים המתאימים.

כאמור, כדי שלהסכם הממון יהיה תוקף, יש לאשרו בבית המשפט או בבית הדין הרבני (שתי האפשרויות רלוונטיות כאשר מדובר בבני זוג נשואים). עלות אישור הסכם ממון אחרי נישואים כרוכה בתשלום אגרה לבית המשפט/בית הדין. האגרה (לביהמ"ש) עומדת כיום על 453 ₪ משתנה מעת לעת וסכום זה מתווסף לסכום שיש לשלם לעורך הדין אשר עורך את הסכם הממון.

גם זוגות שעורכים הסכם ממון אצל נוטריון (זוגות לפני נישואין) יצטרכו לשלם עבור אישור נוטריוני.

 

אי אישור הסכם ממון ותוקפו המשפטי

כפי שהוסבר, אישור הסכם ממון הוא חיוני כדי שיהיה לו תוקף משפטי מחייב, כפסק דין. כאשר בני זוג עורכים הסכם ממון אצל עורך דין, עליהם לדעת שיש שלב נוסף לאחר עריכת ההסכם, שלב האישור.

הסכם ממון שלא אושר לא בהכרח יהיה בטל וחסר תוקף, אולם החוזק ומידת ההשפעה שלו יהיו שונים ויתכן כי להסכם יהיה תוקף מכוח חוק החוזים בלבד.

הסכם שלא אושר, יוכל לחייב את הצדדים בסיטואציות מסוימות מכוח חובת תום הלב, למשל.

כדי למנוע אי הבנות וחוסר ודאות, חשוב לאשר את הסכם הממון בדרכים שתוארו לעיל, ובכך לתת לו תוקף משפטי מחייב.

 

ניסוח הסכם ממון אחרי הנישואים אצל עו"ד

להסכם ממון השלכות כלכליות משמעותיות על כל אחד מבני הזוג. ההסכמות אליהם מגיעים בני הזוג ישפיעו על העתיד והרווחה של כל אחד מהם בבוא העת אם ייפרדו.

לכן, לפני עריכת הסכם כה חשוב מומלץ להתייעץ עם עורך דין משפחה, אשר יש לו מומחיות וידע בעריכת הסכמי ממון.

אם התחתנתם ואתם מעוניינים לערוך הסכם ממון אחרי הנישואים, דעו שזה בהחלט אפשרי ואף כדאי – כדי לאפשר לעצמכם ודאות וכדי למנוע מחלוקות וסכסוכים קשים בעתיד.

חשוב שעורך דין מיומן יכוון אתכם, ויציג בפניכם את התמונה כולה, כדי שההסכם ישקף את כל ההסכמות והרצונות שלכם בנושא.

מעוניינים לערוך הסכם ממון? פנו למשרד עוה"ד כהן, דקר, פקס וברוש. במשרד ישנם עו"ד אשר מתמחים בדיני משפחה וירושה, ואשר בקיאים בעריכת הסכמי ממון. נסיונם של עורכי הדין והידע שלהם בנושא, יסייעו לכם להגיע להסכם ממון טוב ומקיף, אשר עונה על הצרכים שלכם.