אלימות במשפחה נשים

אלימות כנגד נשים היא תופעה מוכרת ומכוערת בה גברים, החזקים פיזית על פי רוב מנשים, פוגעים בנשותיהם פיזית או מילולית כאקט של שליטה. הדבר נובע לעיתים מחינוך ותרבות המותירה זאת, אך נפוץ, עם כי במידה פחותה, גם במקומות בהם התרבות והחברה מוקיעים זאת.

אלימות זו יכולה לכלול אלימות מילולית, השפלות, איומים, אלימות כלכלית על ידי שליטה מוחלטת בכל המשאבים של התא המשפחתי, אלימות מינית, בידוד חברתי ולהגיע עד לאלימות פיזית קשה ואף רצח. לעיתים אלימות זו קשורה גם לאלימות כלפי ילדים, ולעיתים היא מופנית רק לנשים.

החוק והחברה מוקיעים את התופעה בכל צורה שהיא, ושירותי הרווחה מציעים שלל שירותים סיוע לנשים החוות אלימות מצד בני זוגם, החל מצווי הרחקה, מקלטים לנשים מוכות וסיוע כלכלי.

מאמר זה יסקור את המצב החברתי והחוקי בסוגיה זו וכן את האפשרויות העומדות בפני הנשים המוכות.

 

אלימות במשפחה נגד נשים

מה הם הכלים העומדים לרשות אישה החווה אלימות מפני בן זוגה? השלב הראשון דורש אומץ רב וכולל פניה למשטרה או לבית המשפט לענייני משפחה. שניהם יכולים להוציא כנגד הבן זוג האלים צו הגנה, על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א 1991, במסגרתו יורה הרשות המתאימה על הרחקתו מבית המגורים המשותף ויאסור עליו להתקרב.

תוקף הצד הוא עד שלושה חודשים וניתן להאריכו מעת לעת עד חצי שנה במצטבר, במקרים מיוחדים לתקופה שלא תעלה על שנה.

אפשרות נוספת היא בהוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת על פי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב 2001. צו זה מוצא כאשר מדובר בפעולות מאיימות או מטרידות וניתן לקבלו במעמד צד אחד בהליך פשוט יחסית.

תכליתו של הצו איסור ליצור קשר עם הנפגעת בעל פה, בכתב ובכל דרך אחרת. הצו קובע כי יש להימצא במרחק מסוים מדירת המגורים, הרכב, מקום העבודה או מקום הלימודים של הקורבן או כל מקום אחר בו היא נוהגת להימצא באופן קבוע. הצו אוסר להטריד את הקורבן בכל דרך, וכן לשאת או להחזיק נשק.

כאשר אישה חווה אלימות יש:

  • להכיר במצב ולהחליט לפעול
  • לגשת לייעוץ משפטי מתאים. ניתן גם להתייעץ עם משרד הרווחה ומגוון גופים העוסקים במלחמה בתופעה הפועלים 24/7
  • לאסוף ראיות – על מנת לתמוך בתלונה כגון תמונות, הקלטות, הודעות, עדי ראיה וכדומה
  • הגשת תלונה

 

מה ההבדל בין המשטרה לבית המשפט?

בדרך כלל אורכו של צו הגנה שהוציאה המשטרה קצר באופן משמעותי מצו שהוציא בית משפט, עם כי ההליך בבית המשפט דורש בדרך כלל ליווי משפטי. ליווי משפטי רצוי בכל סוג של אלימות מבן הזוג, גם כשפונים למשטרה בלבד היות ונוכחותו של גורם מקצועי הבקיא בסוגיה עשויה להרתיע את בן הזוג האלים, להבהיר לו כי לא מדובר בקורבן חסר אונים וכן לתרום לתחושת האישה כי היא אינה לבד במשבר שעובר עליה.

מה קורה כאשר בן הזוג מפר את הצו?

לא מדובר בתופעה חריגה אך הפרת צו הרחקה הינה עבירה פלילית שעשויה לגורר מעצר והגשת כתב אישום, על כן יש לפנות למשטרה.

תופעה קשה עוד יותר היא כשאלימות זו מתרחשת כאשר האישה היא זרה ונמצאת בהליכים להסדרת מעמדה בארץ. משום חששה שלה מפני גירוש מהארץ, עקב הפסקת ההליכים בתום הקשר הזוגי, היא הופכת תלויה בבן זוגה האלים על מנת לקבל מעמד חוקי בישראל. 

 

אלימות כלפי נשים נתונים סטטיסטיים

משבר הקורונה תרם לעלית האלימות במשפחה באופן כללי ובפרט נגד נשים. הסגרים, שינוי סדר היום והיות בני המשפחה סגורים בבית אחד למשך ימים ארוכים הציפה קשיים וחידדה עימותים. הלחץ הכלכלי שנבע מתוך אותו משבר, חוסר הודאות והחשש מהעתיד לבוא מתחו עוד יותר את העצבים המתוחים ממילא ואת המחיר שילמו לא פעם הנשים.

הנתונים מראים כי תופעה מכוערת זו אינה קשורה למעמד סוציו אקונומי מסוים ונפוצה בכלל המגזרים ובכלל שכבות החברה. על פי הערכות גורמי המקצוע, ישנם כמיליון נשים מוכות ברחבי המדינה. רובם שומרות את הדבר בסוד, אם משום בושה, אם משום פחד או אף הצדקת התוקף בדרכים שונות.

בנובמבר 2021 פרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי נתונים שנתיים לקראת יום המאבק לאלימות כלפי נשים המעידים על עלייה נוספת בתופעה.

על פי אותם נתונים, מתחילת שנת 2021 ועד לחודש אוקטובר התקבל 7,977 פניות למוקד 118 שמפעיל משרד הרווחה בנושא אלימות במשפחה – עליה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מתוך אותם פניות 4,382 היו בנוגע לאלימות כלפי נשים, 1,649 היו בנוגע לאלימות כלפי ילדים ו- 295 היו בגין אלימות כלפי גברים.

בישראל פועלים 16 מקלטים לנשים מוכות. בשנת 2021 הגיעו 498 למקלטים לנשים מוכות, לעומת 603 בשנת 2020, כך שבנושא זה חלה ירידה מסוימת. במשרד הרווחה הסבירו זאת במשבר הקורונה.

עוד עולה מהנתונים שפורסמו כי בשנת 2020 הגיעו ל-165 מרכזים לטיפול באלימות במשפחה הפרושים ברחבי הארץ 19,337 פניות, 13% יותר מבשנת 2019.

אחד המקרים התקשורתיים והמזוויעים ביותר שהיו בשנים האחרונות באלימות נגד נשים היה הרצח של מיכל סלה ז"ל, באוקטובר 2019. באוקטובר 2021 בעלה אלירן מלול הורשע פה אחד, בבית משפט המחוזי בירושלים ברצח בנסיבות מחרידות של אישתו לעיני ביתם התינוקת. הוא צפוי לקבל מאסר עולם (תפ"ח 26738-11-19).

על פי כתב האישום, ב-3 באוקטובר, לאחר שסלה השתתפה בסדנה להעצמה נשית, תקף אותה מלול מול עיניה של בתם התינוקת ופצע אותה בראשה. מלול גרר אותה מחדרה של בתם כשהיא מדממת ודקר אותה 11 פעמים, בחזה, בצוואר ובבטנה כשסלה מנסה בשארית כוחותיה להתגונן עד למותה. מלול לא הסתפק בכך ולאחר מכן חבט בראשה וחנק אותה על מנת לוודא שהיא אכן מתה.

השופטים חיה זנדברג, ארנון דראל ואלי אברבנאל כתבו בהכרעת הדין כי "בת 32 הייתה מיכל סלה ז"ל בעת שהנאשם גדה את חיה, אישה צעירה זו, אם לילדה בת חודשים אחדים, אותה אהבה מאוד, הייתה מוקפת במשפחה רחבה ובידידים רבים שאהבו והעריכו אותה. בטרם עת באו חיה של מיכל ז"ל לקיצם, כשברקע המעשה, קנאתו חסרת הגבולות של בן זוגה וחוסר יכולתו להשלים עם החלטתה להיפרד ממנו. למרבה הצער, אירוע מסוג זה אינו נדיר, נראה כי קצרה ידה של הרשויות מלהתמודד עם עבירות אלימות במשפחה ובתוך כך עם התופעה הנוראה של רצח נשים בידי בני זוגן. דבר לא יחזיר את מי שאיננה עימנו. תקוותנו עוד כי התהודה שניתנת למעשים נוראיים אלה תתרום ולו במעט למאבק בתופעת האלימות ובאלימות במשפחה בפרט".

 

עורך דין אלימות במשפחה נשים

בשנים האחרונות חלה שינוי גישה באשר לעבירות אלימות כנגד נשים. כיום מערכות אכיפת החוק ובתי המשפט מתאמצים למגר את התופעה ואוכפים בצורה מהירה יותר ויעילה יותר את החוק. משום מקרים חמורים של רצח נשים שהחלו באלימות "קלה" קודם לכן, והסיקור התקשורתי הנרחב שניתן לתופעה, יש לכך השפעה גם על רף הענישה במקרים אלו.

יש לגשת לייעוץ אצל עורך דין פלילי מוקדם ככל האפשר על מנת לקבל הדרכה מתאימה לצעדים הבאים שניתן לעשות, ולנווט אותם נכונה מול הרשויות הרלוונטיות על מנת לשבור את מעגל האלימות.

חשב מאוד לא להישאר במשבר זה לבד. עורך הדין ידע להציג לבית המשפט את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהאלימות, לתמוך אותם בראיות המתאימות על מנת לקבוע רף ענישה אפקטיבי שיאפשר לאישה לשקם את חייה ולהמשיכם באופן נורמאלי ככל האפשר.

 

אלימות מכל סוג שהיא כלפי נשים היא עבריה פלילית חמורה האסורה באופן מפורש בחוק. אין אלימות שהחוק מכיל אותה ורשויות המדינה השונות מתייחסות אל עבירה זו מחומרה כמו גם החברה, מבחינה תרבותית.

בין אם אתם מתמודדים עם אלימות בביתכם, מול בין זוגכם ובין אם אתם עדים לה , חובה עליכם לדווח עליה. במקרים אלו מומלץ להיעזר בעורך דין פלילי המומחה לנושא. משרדנו מתמחה בתחום הפלילי ועוסק במקרים רבים ומגוונים של אלימות במשפחה ובו תוכלו למצוא עורכי דין בעלי ניסיון שישמחו להיפגש איתכם, לייעץ לכם ולענות לכם על כל שאלה.

הינכם מוזמנים לפנות אלינו דרך הצ'אט באתר או להתקשר למספר: 055-9826594

 

צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי