אלימות כלכלית כלפי נשים אלימות סמויה

אלימות כלכלית בין בני זוג

מקובל לחשוב שאלימות בין בני זוג היא פיזית או מילולית. אולם, יש גם מושג חשוב שכדאי להכיר: "אלימות כלכלית".

מהי אלימות כלכלית

אלימות כלכלית באה לידי ביטוי כאשר אחד מבני הזוג, לרוב הבעל, מחזיק בכל הכספים של בני המשפחה ומונע מהצד האחר, לרוב האשה, להגיע אליהם ולהשתמש בהם.

אלימות כלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות כגון: חסימת גישה של האשה לחשבון הבנק המשותף, מניעת שימוש בכרטיסי האשראי ובפנקסי הצ'קים ובעצם כך מניעת האפשרות לבצע רכישות של מוצרים לבית ולמשפחה. במקרים כאלו, הבעל 'מקציב' לאשה סכום נמוך במזומן, אשר אמור להספיק למצרכים בודדים בלבד.

אלימות כלכלית יכולה להתבטא גם באי הפקדת משכורת לחשבון המשותףוכן, בדרישה מהאשה לתת דין וחשבון על כל פעולה שהיא עושה, על כל סכום שהיא מוציאה ולרוב להטיח בפניה כי היא מבזבזת הרבה ואינה יודעת להתנהל נכון עם כספים.

באלימות כלכלית כלפי נשים, המוטיב העיקרי הוא שליטה קיצונית על צעדי האשה ועל הכסף שהיא מוציאה.

אלימות כלכלית, אשר ניתן לכנותה גם התעללות כלכלית, היא הרסנית  ליחסים בין בני הזוג וכמובן גם למשפחה כולה. גם אם מדובר באלימות כלכלית בזוגיות ולא כלפי הילדים, הרי שהדבר משפיע על התנהלות המשפחה כולה ועל היחסים בין כל בני המשפחה.

 

אלימות כלכלית – סימנים

ישנם סימנים המשותפים לאלימות פיזית, מילולית והן לאלימות כלכלית.

כך למשל, חשוב לשים לב לכל שינוי בהתנהגות מצד בן הזוג – יחס שהיה אוהד ומפרגן והפך לעוין.

סימן נוסף לאלימות כלכלית הוא יחס מזלזל, האשמות שווא, קללות והטחת עלבונות.

עוד יש לשים לב לעניין חשוב – האם הבעל מונע מהאשה לצאת לעבוד? האם הוא מונע ממנה אפשרות להיות עצמאית ולהרוויח כסף כדי שתהיה תלויה בו? האם הוא מונע מהאישה להנפיק כרטיס אשראי מכל סיבה שהיא?

סימן אחר שיכול לרמז על אלימות כלכלית הוא שבן הזוג מנסה לבודד את האשה מחבריה ומבני משפחתה.

בנוסף, ייתכן שבחוץ בן הזוג מתנהג בצורה יפה ונעימה, אבל בבית הוא הופך עורו ומתנהג בצורה לא מכבדת. זוהי אלימות סמויה, שכן על פני השטח נראה שהכל בסדר, אך בפועל האשה מרגישה אומללה ונחלשת מולו.

אלימות כלכלית כלפי נשים אלימות סמויה

אלימות כלכלית – מה עושים?

חשוב לדעת, שיש מה לעשות. השלמה עם מצב של אלימות כלכלית היא נוראית ויכולה להוביל לתוצאות קשות.

אשה שסובלת מאלימות כלכלית יכולה לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה למתן צו הרחקה או בתביעה למזונות אשה, ולדרוש שבעלה ימשיך לפרנס אותה ברמת החיים אליה הורגלה. כלומר- דרישה שהבעל לא ישלוט על ההוצאות שלה ולא יאלץ אותה לתת לו דין וחשבון על כל קניה שהיא מבצעת.

במקרים המתאימים ניתן גם להגיש תביעה רכושית.

מובן שיש חשיבות רבה בהתייעצות עם עו"ד שיש לו נסיון בנושא של אלימות כלכלית, כדי לבחון מהו האפיק הנכון והמתאים במקרה זה. מחד, כדי לאפשר לאשה חיים שקטים ומאידך, כדי לדאוג ולוודא שזכויותיה הכלכליות לא יקופחו.

יצוין, כי בתי המשפט לענייני משפחה מתייחסים בחומרה רבה לתופעה של אלימות כלכלית נגד נשים, והם נוטים להטיל סנקציות כדי למנוע מצב שבו יש פערי כוחות בין בני הזוג והצד החזק מנצל את הצד החלש. כך לדוגמה, אם הבעל נקט אלימות כלכלית כלפי האשה, הוא צפוי לסנקציה לפיה יחויב בהעברת כספים אל האישה בדיעבד, לאחר שהיקף האלימות יתברר.

לא אחת, כאשר מתרחשת אלימות כלכלית בין בני זוג, האשה אינה יודעת כלל מהם סכומי הכסף שיש לה ולבעלה בחשבון הבנק, מהן הזכויות שהבעל צבר במסגרת עבודתו ועוד. סיטואציה זאת נוצרת, משום שלרוב הזכויות והחשבונות רשומים על שם הבעל בלבד ולאשה אין גישה אליהם. לעתים הבעל מגדיל ופותח חשבונות בנק בחו"ל ובכך מעלים מהאשה כספים נוספים.

גם לכך יש פתרון, האשה יכולה לבקש מבית המשפט צווים מתאימים לגילוי מידע וזכויות, אשר יופנו לבנקים, לחברות הביטוח, למקום העבודה של הבעל וכדומה. כך יתברר היקף הרכוש, אשר האשה זכאית, למעשה, למחציתו.

בפסיקה נקבע, כי במקרים בהם הבעל הבריח רכוש מהאשה, הוא יעביר לה את מחצית השווי.

 

מניעה – מה אפשר לעשות לפני שמתפתחת אלימות כלכלית?

חשוב שהאשה תשמור על העצמאות הכלכלית שלה ותנהל חשבון בנק נפרד במידת האפשר. זאת, כדי שבמצבים של משבר, אם תקלע אליהם חלילה, יהיו לה אמצעים ויכולות לפעול – לקבל ייעוץ מבעלי מקצוע – פסיכולוגים ו/או עורכי דין למשל והן כדי שתוכל לקיים את עצמה ואת ילדיה.

כן חשוב שהאשה תהיה מעורבת בכל הנושאים הכלכליים במשפחה, ותעמוד על כך שעליה להיות מעודכנת – הן לגבי ההכנסה השוטפת, ההוצאות והן לגבי ההשקעות, החסכונות ונכסים נוספים אם יש כאלו.

כאשר בני הזוג רוכשים בית, רכב או כל נכס דומה משמעותי אחר, חשוב להקפיד על כך שהנכסים יירשמו במשותף – על שם הבעל והאשה ולא רק על שם הבעל.

 

אלימות כלכלית בגירושין

אלימות כלכלית יכולה להתרחש לא רק במהלך החיים המשותפים של בני הזוג אלא גם בזמן הפרידה. פעמים רבות, לאשה יהיה קשה להשתחרר מכבלי הנישואין כל עוד אינה מוותרת על זכויותיה הכלכליות. כך שלעתים, האשה נאלצת לחתום על הסכם גירושין חד צדדי, הכולל ויתור על זכויות כלכליות שמגיעות לה, רק כדי לצאת לחופשי מהנישואין ולהתחיל בחיים חדשים. בשלב זה נדגיש כי חשוב יותר מכל להיוועץ בעו"ד המתמחה בתחום. לעיתים ולאחר שעו"ד נכנס לתמונה ניתן להגיע לפשרה בין הצדדים ולהימנע מוויתור חד צדדי.

כאשר בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין, הבעל יכול לאיים על האשה, כי הוא ייתן לה גט רק אם תוותר על זכויותיה. האשה שמרגישה מאוימת, מושפלת ונמצאת לא אחת בסיטואציה של בידוד חברתי, תהיה מוכנה לוותר כמעט על הכל כדי לזכות בחופש. האישה צריכה בשלב זה תמיכה, בין היתר גם של של אנשי מקצוע שיתנו לה את הכוח לעמוד על שלה ולקבל את כל זכויותיה כפי שמגיע לה.

 

הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית

לאחרונה הוגשה הצעת חוק ממשלתית חדשה של שר המשפטים אבי ניסנקורן בדבר מניעת אלימות כלכלית בין בני זוג ובני משפחה. מטרת ההצעה היא  למגר את התופעה של אלימות כלכלית בין בני זוג.

הדעות בנוגע להצעת החוק חלוקות. יש הגורסים כי סוף סוף ישנה הצעת חוק שמכירה לראשונה בתופעה של אלימות כלכלית במשפחה כעוולה אזרחית. מנגד, יש הטוענים כי החוק לא ישיג את המטרה של מניעת אלימות כלכלית בין בני זוג, אלא יהפוך לחוק שמנוצל ע"י בני הזוג במאבקים במסגרת הליכי הגירושין.

מצב של אלימות כלכלית בין בני זוג הוא מצב קשה מאוד, אשר מצריך התייחסות מיידית.

במקרה שאשה סובלת מאלימות כלכלית מצד בן זוגה, והיא שוקלת ליזום הליך משפטי בנושא, מומלץ כי תבצע חיפוש בבית, בנסיון לאתר מסמכים בנקאיים ואחרים, אשר מהם ניתן יהיה לקבל מידע אודות הגופים בהם הכספים והזכויות מושקעים.

כן מומלץ להתייעץ בהקדם עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה עם נסיון במקרים של אלימות כלכלית, כדי לקבל סיוע והמלצה כיצד לפעול.

אם אתם או אתן סובלים/ות מאלימות כלכלית וזקוקים/ות לסיוע לגבי ההליכים הנדרשים, פנו לעורכי הדין כהן, דקר, פקס וברוש. במשרדנו יש עו"ד המתמחים בדיני משפחה, ואשר מוסמכים גם כמגשרים. הם יעזרו לכם/ן בכל שלבי ההליך.