אלימות מינית במשפחה

כאשר מדברים על אלימות מינית במשפחה, בדרך כלל מדברים על פגיעה מינית של האב בילדים, אם כי קיימים גם מקרים נדירים יותר של פגיעה מינית של האם. המושג כולל גם אלימות מינית מצד אחד האחים, מצד הסב או קרוב משפחה אחר.

 מדובר בפגיעה הקשה ביותר מבין עבירות האלימות במשפחה שאינה מסתכמת רק בפגיעה פיזית אלא כולל פגיעה פסיכולוגית ונפשית שאינה מגלידה גם שנים רבות לאחר סיום האירועים.

ההורים והדמויות הבוגרות בסביבה הקרובה ביותר לילד, משמשים עבורו מודל לחיקוי, דרכם הוא רואה את העולם כולו, רוכש אמון, ביטחון עצמי, מוסר, הרגלים ותכונות אופי נוספת וכל אלו נפגעים אנושות במקרה של פגיעה מינית מאחת מדמויות מפתח אלו.

ישנם סוגים שונים של אלימות מינית במשפחה, החל מהטרדה מינית ועד אונס של ממש. חשוב להבהיר כי כל סוג של אלימות מינית כלפי ילדים אסור באיסור מוחלט על ידי החוק.

חובת דיווח: חשוב להבין שבישראל כמו גם במדינות מערביות רבות נוספות קיימת חובת דיווח לרשויות על מקרים של אלימות כלפי ילדים. מדובר בחובה שחלה על כלל הציבור ולא רק על אנשי מקצוע או חינוך.

הדבר מעוגן בחוק העונשין, תשל"ז 1977 המפרט את חובת הדיווח האמורה במקרים של סיכון חייו או בריאות של קטין או חסר ישע, נטישתו או הזנחתו, תקיפתו הגורמת חבלה של ממש או חבלה חמורה והתעללות בו. העונש על אי דיווח הוא 3 חודשי מאסור בפועל.

במידה ומדובר באיש מקצוע, או מי שעוסק בטיפול בקטינים וחסרי ישע, חובת הדיווח היא מוגברת והעונש על כך הוא 6 חודשי מאסר בפועל.

התעללות מינית במשפחה

פעמים רבות מבצע העבירה מנצל את תום ליבו של הילד בשל גילו הצעיר והעובדה שהוא נותן בו אמון עיוור, כבן משפחה בוגר. אם מדובר בגילאים צעירים מאוד, הנפגעים כלל לא מבינים שהם למעשה עוברים פגיעה וכשהם מבינים שמשהו אינו כשורה, בשל התלות הרבה שמתקיימת פעמים רבות בין הפוגע לילד, אין הדבר מאפשר לו להתלונן על המעשים אלא שנים רבות לאחר מכן.

בשל כך המחוקק התייחס באופן מיוחד לפגיעה מינית במשפחה. ככלל, עבירות מין שבוצעו בקטינים מקבלות התיישנות רק עשר שנים לאחר הגיעם לגיל 18, דהיינו בגיל 28 (שכן מרבית העבירות הן מסוג פשע).

עם זאת, ישנו חריג המתייחס לעבירות מין במשפחה ותקופת ההתיישנות נספרת רק 10 שנים לאחר הגיעו של הקטין לגיל 28, דהיינו 38. התיישנות זו כוללת גם עבירות מין שבוצעו בידי אחראי על הקטין שאינו בן משפחה כגון בייבי סיטר, מורה או מדריך.

גם יחס מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט לעבירות מין בתוך המשפחה הוא בדרך כלל קשה וניתן לראות זאת בפסיקה השונה.

כך למשל דחה בית משפט העליון בספטמבר 2014 ערעור של אב על הרשעת בית משפט המחוזי במעשי אינוס ומעשים מגונים שביצע בביתו, ילדה מחוננת, מאז שהייתה בת 3 ועד גיל 11, בעקבות כך נגזרו עליו 12 שנות מאסר ופיצוי בסך 228,000 שקלים (ע"פ 3958-08). הפרקליטות דרשה 15 שנים עד 16 שנות מאסר.

רק בהגעה לגיל 25 עזרה אומץ והגישה תלונה כנגד האב והוגש כנגדו כתב אישום.

השופטים עדנה ארבל, סלים ג'ובראן וחנן מלצר כתבו בפסק דינם כי "על העונש לשקף את החומרה של מעשי פגיעה שכאלה בילדים רכים בשנים, בדל"ת אמות בית המשפחה, רחוקים מכל עין חיצונית, ולא כל שכן כאשר הם מבוצעים משך תקופה ארוכה. העונש הקבוע בחוק, כמו-גם פסיקת בית משפט זה מעמידים רף ענישה גבוה בעבירות של גילוי עריות, תוך לקיחה בחשבון של שיקולים לחומרה ולקולא. בהתחשב באמור, הגעתי לכלל מסקנה כי בית המשפט המחוזי איזן בין כל השיקולים הרלוונטיים וכי העונש שנגזר על המערער העונש שהושת על המערער הולם את נסיבות העניין ואת נסיבותיו האישות של המערער. לא ניתן להתעלם מחומרת המעשים, מהפגיעה במתלוננת, בתו, ומהאינטרס הציבורי בעבירות מסוג זה, ומשכך אין מקום להתערבותנו".

התעללות מינית בילדים במשפחה

הקשה מכל עבירות המין במשפחה היא גילוי עריות (קיום יחסי מין בין קרובי משפחה).

למרות האיסורים החמורים הקיימים בחוק ובחרה משחר הימים, מעריכים כי 1 מכל 7 ילדים נפגע מינית בתוך המשפחה. כשליש עד מחצי מהמקרים של התעללות מינית בילדים מתרחשים בתוך המשפחה אצל נפגעות תקיפה מינית במשפחה ו-10-20% מהמקרי ההתעללות המינית בבנים בתוך המשפחה. זאת אומרת, מרבית מקרי ההתעללות המינית בילדים נעשית בתוך המשפחה.

מדובר באחד מהטבואים הנפוצים בתרבויות האנושיות בעבר ובהווה ובעל השלכות חברתיות קשות. ברוב החברות, כאשר מבוצע מעשי של גילוי עריות גם אם הוא נעשה בהסכמה הוא יוגדר כפשע. ילדים שנולדים כתוצאה מגילוי עריות נחשבים ללא חוקיים ובמרבית החברות לא תהיה להם אפשרות להתחתן, מכיוון שנישואין אלו נחשבים לנישואי עריות וגם הם אוסרים.

במרבית המקרים הגברים פוגעים מינית בילדים, ובדרך כלל בבנות, כאשר ברוב המקרים אין צורך לעשות שימוש באלימות על מנת למצל מינית את הילד היות ונטיית הילדים לציית למבוגרים מהם במשפחה בכלל ובפרט להוריהם וכן איומים כגון "איש לא יאמין לך, את אשמה ואם תספרי תהרסי את המשפחה" וכן דרך פיתויים והבטחה למתנות. כך הפגיעה המינית הופכת לסוד משותף כאשר הילד חושש מהיחשפות לא פחות מהפוגע.

בפעמים רבות, גם בני המשפחה שמגלים רמזים לפגיעה, מסרבים להאמין או לא מספרים, משום החשש מהרס המשפחה והתלות באדם הפוגע.

המחקר קובע כי הורים הפוגעים מינית בילדיהם יכולים להיות מרקעים, השכלה ומקצועות שונים ומגוונים, אך 60-80% מהם חוו תקיפה מינית בעצם בילדותם, או שסבלו מהתעללות אחרת.

עבירות מין במשפחה

פגיעות מיניות בתוך המשפחה מכילים דוגמאות רבות של פגיעה:

  • הטרדה מינית במשפחה: מדובר במעשה בו המטריד מבטא באופן מיני דבר שאינו הולם ומקובל, לעיתים תוך כפיה על המוטרד את הנעשה וזאת בכדי להגיע לסיפוק (למשל הערות של אב לביתו על כך שיש לה שדיים מאוד מושכים). הטרדה מינית יכולה לכלול גם הערות משפילות בעלות קונוטציה מינית שתכליתם להקטין או לבזות (למשל הערות חוזרות על גודל מוגזם או קטן של השדיים). פעמים רבות, להטרדה מינית מלויים מעשים מגונים.
  • אקסהיביציוניזם: חשיפת איברי מין בנוכחות ילדים.
  • ניצול ילדים למטרות פורנוגרפיה: בכלל זה צילום בעירום או בסיטואציות מיניות שונות.
  • מעשים מגונים: מהווה סל רחב של מעשים מיניים החל מניעה באיברים אינטימיים ועד כל מגע שנעשה לשם גירוי מיני. חוק העונשין, תשל"ז 1977 מתייחס בסעיף 348 לכך: "מעשה לשם גירוי, סיפור או ביזוי מיניים".
  • מעשי אינוס: סעיף 345 לחוק העונשין מגדיר מה היא עבירת אינוס והיא כל חדירה מאיברי הגוף או על ידי חפץ לאיבר המין של ילדה גם אם נעשה בהסכמה.
  • מעשי סדום: סעיף 346-347 לחוק העונשין מגדיר מה היא עבירת מעשה סדום והיא כל חדירה מאבירי הגוף או על ידי חפץ לפי הטבעת או הפה של ילד גם אם נעשה בהסכמה.

פגיעה מינית בילדים בתוך המשפחה היא אחת העבירות החמורות בספר החוקים ואחת המקרים הטראגיים העשויים לגרום לנזקים בלתי הפיכים שילוו את היקר לכם מכל שנים ארוכות גם בחייו הבוגרים. כמו כן, הם יוצרים משבר אמון קשה בין הילד לעולם הבוגר והעולם בכלל ולדבר יש השלכות קשות ומיידיות על חייו, בריאותו וחוסנו הנפשי.

בין אם אתם מתמודדים עם עבירות מין בתוך המשפחה, עם תקיפה מינית שעברתם או יש לכם חשד סביר להניח שהיא התרחשה, חובה עליכם לדווח עליה. במקרים אלו מומלץ להיעזר בעו"ד פלילי המומחה לנושא. משרדנו מתמחה בתחום הפלילי ועוסק במקרים רבים ומגוונים של בעבירות מין במשפחה ובו תוכלו למצוא עורכי דין בעלי ניסיון שישמחו להיפגש אתכם, לייעץ לכם ולענות לכם על כל שאלה.

הנכם מוזמנים לפנות אלינו דרך הצ'אט באתר או להתקשר למספר: 055-9826594

צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי