הסכם ממון לפני נישואים

עריכת הסכם ממון לפני הנישואין

כל זוג הנשוי מתאריך 1.1.1974 ואילך כפוף לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973(להלן: החוק).  סעיפים 1-2 לחוק מעניקים לבני הזוג אפשרות לסטות מהוראות מהחוק ולערוך הסכם ממון.

גם בני זוג, אשר עדיין אינם נשואים – כלומר: עומדים להנשא או אינם נשואים מסיבות אחרות יכולים לערוך הסכם ממון.

בנוסף, בני זוג שהם ידועים בציבור יכולים לערוך הסכם שיסדיר את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של סיום הזוגיות.

עליה בשיעור עריכת הסכמי ממון

בשנים האחרונות, אנו רואים עליה בשיעור עריכת הסכמי ממון לפני הנישואין. אחוז המתגרשים עולה מדי שנה, כך שהרצון של בני זוג להסדיר את מערכת היחסים וחלוקת הרכוש מראש, גובר. הסיכוי להתגרש כיום, הוא לא נמוך, למרבה הצער, ובני זוג מעדיפים לתת את הדעת על כך מראש, ולהמנע מחלוקת רכוש שייתכן כי לא תיטיב עמם. בנוסף, כיום מתחתנים לעתים בגיל מבוגר יותר ו/או לאחר שאחד המבני הזוג או שניהם צברו נכסים, ולכן יש רצון לערוך הסכם ממון גם בשל הטעם הזה – למנוע העברה אוטומטית לבן הזוג במקרה של פרידה.

הסכם טרום נישואין ויתרונותיו

הסכם ממון, הנקרא גם הסכם טרום נישואין, הוא מסמך שמגן על הרכוש של כל אחד מבני הזוג, אם יפרדו בעתיד.

לעיתים עולה החשש, כי עריכת הסכם ממון לפני החתונה תגרום לאי נעימות, ותעכיר את מערכת היחסים בין בני הזוג. אולם, ההפך הוא הנכון. זהו מסמך מקובל, הן בארץ והן בעולם, שבני זוג נוהגים לחתום עליו לפני שהם מתחתנים. דווקא בנקודה זו, כאשר היחסים טובים וניתן לראות הכל בצורה מפוכחת, יש ערך רב לחתימה על הסכם כזה, אשר ימנע עוגמת נפש ונקמה אפשרית, עקב מחלוקות קשות וכעסים שיצטברו ויגיעו אולי בהמשך.

הסכם ממון לפני נישואים רלוונטי לאנשים שצברו רכוש או נכסים רבים, וחשוב להם להסדיר בכתב את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. גם אנשים הנמצאים בפרק ב' נוטים לחתום על הסכם ממון כזה, שכן לרוב אנשים מגיעים לפרק ב' כאשר ברשותם רכוש. בנוסף, לרובם יש ילדים ממערכות יחסים קודמות שהסתיימו, וחשוב להם שהחלוקה תהיה ברורה ותואמת את רצונם.

ההסכם מאפשר לשני הצדדים חופש פעולה ומחשבה, כאשר הם ניצבים בפני הצעד הבא של יחסיהם – מיסוד הקשר. כך, הם גם יוכלו למנוע בעתיד, אם חלילה יפרדו, הוצאות משפטיות כבדות והתמשכות הליכים מיותרת.

הסכם ממון לפני נישואים

אילו נושאים יכללו בהסכם ממון?

הסכמי ממון לפני נישואין כוללים נושאים שונים ומגוונים, בהתאם לרצון בני הזוג ולחייהם. אפשר לכלול בהסכם את הנושאים שיפורטו להלן ואפשר את חלקם. ניתן לכלול גם נושאים אחרים, הרלוונטיים לחיי בני הזוג. אם בני הזוג בוחרים שלא להתייחס לנושא מהותי מסוים במסגרת ההסכם, כדאי לציין זאת במפורש.

הנושאים העיקריים הם אלו:

מועד האיזון – כאמור, החוק קובע כי בני זוג שנשאו לאחר ינואר 1974 כפופים לחוק יחסי ממון, ולפיו הם יכולים לחלק את הרכוש שווה בשווה רק לאחר מועד הגירושין. לעומת זאת, בני זוג שיחתמו על הסכם ממון, יוכלו להגדיר מראש את זמני החלוקה של הרכוש במועד הנכון מבחינתם, מבלי להמתין לגט או לפסיקה של בית המשפט/בית הדין.

* חלוקת רכוש – רכוש הוא כל זכות או חובה שיש לבני הזוג, כולל חשבונות בנק, כספים בארץ ובחו"ל, מניות, זכויות במקרקעין, מכוניות ועוד.

באמצעות עריכת הסכם ממון, ניתן להחליט האם הזכויות ביחס לרכוש משותפות או נפרדות ומי מקבל מה מהן במקרה של פרידה וסיום הקשר הזוגי.

* דירת המגורים – הדירה היא נושא חשוב בהסכם הממון. נהוג לקבוע הסדר ספציפי לגבי דירת המגורים. מקובל וניתן לקבוע, כי היא נכס משותף של בני הזוג, תוך התאמה לנסיבות של בני הזוג אשר חותמים על ההסכם – האם יש ילדים, כמה, האם הדירה הושבחה במהלך השנים וכד'.

* פתרון מחלוקות – פעמים רבות, יש בהסכמי ממון התייחסות לדרך פתרון מחלוקות עתידיות. זאת, במטרה לייתר הליכים משפטיים סבוכים וארוכים בעתיד. כך למשל, ניתן לכלול בהסכם הממון הוראה בדבר פנייה להליכי גישור במקרה של פרידה וסיום הקשר הזוגי.

אילו עניינים לא יכללו בהסכם ממון לפני נישואין?

בהסכם ממון שנערך לפני הנישואין אין לכלול עניינים הקשורים למזונות ילדים או למשמורתם, שכן בית המשפט לא יאשר הסדרים לגבי ילדים שטרם נולדו.
בכל מקרה, הסדרים הנוגעים לילדים לא מחייבים אותם, והם יהיו רשאים להגיש תביעה עצמאית בעניינם.

אישור הסכם ממון לפני נישואין – מי מוסמך לאשר הסכם ממון לפני נישואין?

הסכם ממון בין בני זוג שטרם נשאו, ניתן לאשר בפני נוטריון או בפני רושם הנישואין.
לעומת זאת, כדי לקבל תוקף משפטי, הסכם ממון שנערך לאחר הנישואין, חייב אישור של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי המוסמך (אצל יהודים – בין הדין הרבני).

הסכם ממון הוא הסכם חשוב מאוד, שיכולות להיות לו משמעויות דרמטיות עבור בין בני זוג במקרה של פרידה. לכן, אם אתם מעוניינים לערוך הסכם ממון לפני שאתם מתחתנים, מומלץ לא לעשות זאת בעצמכם, אלא לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני משפחה, אשר ינסח עבורכם את ההסכם המתאים לכם, ע"פ צרכיכם האישיים.

זכרו, כי עריכת הסכם ממון לפני נישואיכם, תעניק לכם ודאות כלכלית, שקט נפשי ותמנע מחלוקות קשות בעתיד במקרה של פרידה.

לייעוץ ועזרה בעריכת הסכם ממון או פתרון בעיות בחיים המשותפים, צרו קשר עם משרדנו, ותוכלו לדבר עם עורך דין לדיני משפחה בירושלים או בתל אביב 03-3724722