הסכם ממון על ירושה עתידית

קיימת חשיבות רבה לעריכת הסכם ממון עבור נכסים שאמור לקבל אחד מבני הזוג בעת קבלת ירושה, כמו העברת עסק פעיל, ממון ונכסי נדל"ן.

ירושה עתידית וחוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973 (להלן – “חוק יחסי ממון”) קובע:

 

על פי לשון החוק, אם אחד מבני הזוג הנשואים מקבל ירושה אך בסופו של דבר בני הזוג נפרדו, הנכסים הללו נותרים משויכים לבן הזוג שקיבל אותם ממשפחתו.

הסכם ממון וירושה

בני זוג שעורכים טרם נישואיהם הסכם ממון טרם הנישואין שלהם, כל המידע רשום בהסכם זה כך שבמקרה של גירושין אם הנישואים לא עלו יפה, הדברים ברורים באופן חד משמעי, כיוון שהם נרשמו מראש ולכן בעת ההתנהלות להפרדת הכוחות הם ועורכי הדין שלהם מעיינים בהסכם הממון ומבינים מהן דרכי הפעולה שעליהם לנקוט, כדי לפעול על פי ההנחיות ותוואי הדרך שמפורט בהסכם הממון.

לעומת זאת בני זוג שלא חתמו על הסכם ממון חושבים שכאשר הם יתגרשו, תתבצע חלוקה שווה בכל הרכוש המשותף כולל מה שהתקבל בירושה. אך כאשר מדובר בכספי ירושה, על פי החוק הם לא נותרים אצל שני הצדדים באופן שווה, אלא רק אצל מי שיש לו קשר משפחתי למוריש שהלך לעולמו. אף על פי כן במהלכים של גירושין, בני הזוג אינם מקבלים קביעה זו ולכן הם תובעים את מלוא הכספים המגיעים להם לכאורה.

הדבר יוצר עימותים אשר מתבהרים בבתי המשפט. מדובר בנושא מורכב כיוון שקבלת ירושה אינה עניין פשוט יש לכך השלכות פרטניות, כמו ערכו של הנכס שעלה עם השנים עקב השבחה של נכסים, מכירתם ורכישת נכס חדש, עלויות שוטפות כמו תחזוקה, חסכונות של כספים אשר העלו ריביות לאורך השנים ועוד.

כדי למנוע מחלוקות בנושא ירושה עתידית חשוב להכין הסכם ממון לפני הנישואין או לאחריהם. מי שמשפחתו היא בעלת נכסים וממון, מודע לכך שבעתיד הוא יקבל ירושה שערכה הוא משמעותי ולכן חשוב לחתום מראש על הסכם ממון ירושה שיופיע בו סעיף מפורט ביותר הקשור לנושא הירושה והשיוך לאחד מבני הזוג. זאת כיוון שהגורם שאינו חלק מהמשפחה לא ייכלל בחלוקה של הרכוש על פי העיקרון של איזון משאבים. כללי חוק זה חלים על זוג נשוי וגם על זוג שהם ידועים בציבור, באופן זהה.

אפשרויות של מחלוקות בעת גירושין

קיימים מקרים רבים שבהם אחד מבני הזוג קיבל ירושה, הכניס את הכספים לחשבון הבנק המשותף של בני הזוג ובמקביל בוצעו פעולות שונות על דעת שניהם, אשר קשורות בעסקים, בנכסים כמו מכירתם ורכישת בית אחר במקומם השכרתם ועוד.

בשלב מאוחר יותר, כאשר בני הזוג מחליטים להיפרד קיימת שאלה מהותית כיצד לבצע את החלוקה ואת איזון המשאבים, תוך נטרול כל נושא הירושה.

הדברים הללו יוצרים סוגיות משפטיות סבוכות ולא קלות לפתרון כאשר אין הסכם ממון חתום.

כמו לדוגמה:

  • כאשר אדם מסוים מקבל מהוריו בירושה עסק משפחתי שהוא עסק משגשג ועם השנים שבהם הוא מנהל את העסק משפחתי ביד רמה ולכן השווי הכספי שלו עלה באופן משמעותי. כאשר בני הזוג נפרדים, בת הזוג שלא קיבלה ירושה מבקש את מחצית ערכו של העסק או מחצית מעליית השווי של הנכס כיוון שהיא סייעה פה ושם בהתנהלות העסקית וטיפלה בילדים כדי שבן הזוג יפנה לו זמן לטיפוח העסק ולפיתוח העסקי שלו.

לאור העובדה שבני הזוג החליטו להתגרש, בת הזוג החליטה להוציא צו מניעה דחוף בעניין הניהול היום יומי של העסק. צו זה חוסם את ידיו של בן הזוג שלה לשעבר מניהול עצמאי של העסק ומביצוע העברות כספיות הקשורות לתפעול של העסק וזאת מכיוון שמכוח יחסי שיתוף ועל פי חוק יחסי ממון, יש לה חלק אינטגרלי של הבעלות על העסק מכוח היותה אשתו של הבעלים.

לכן היא גם מפרטת שהיא מעוניינת לרכוש את העסק המצליח ולנהל אותו בעצמה וכך להשתלט עליו, או לחלופין למכור את העסק בסכום שהוא מתחת לשווי שלו וזאת רק כדי שבן הזוג לא יוכל להמשיך לנהל את העסק וליהנות מפירותיו.

  • כאשר מקבלים דירה בירושה ובשלב כלשהו מוכרים אותה כדי להשתמש בכספים הללו לטובת רכישת נכס גדול יותר ובעל ערך גבוה יותר כך שכספי הירושה נבלעו בתוך ההתנהלות הכלכלית של בני הזוג לטובת שיפור בתנאי הדיור שלהם. בעת השיחות על חלוקת הרכוש בן הזוג שקיבל את הירושה טוען שכל הבית שייך לו כיוון שהוא מומן על ידי כספי הירושה, אך בת הזוג טוענת שמגיע לה מחצית מהבית, לאור העובדה שיש לבצע איזון משאבים.
  • כאשר מקבלים במסגרת הירושה סכום כסף משמעותי ומשתמשים בו לטובת רכישת ציוד משפחתי עבור הבית החדש. או לחלופין אם משקיעים את הכספים הללו בחסכונות או בניירות ערך. עם הזמן ההשקעה הזו צוברת תשואה בסכומים מהותיים. ההחלטות לגבי אופי ההשקעה בוצעו לא על ידי בן הזוג שקיבל את הירושה כיוון שמטבע הדברים כאשר בני זוג נשואים, כל אחד מהם מטפל בפאן אחר של ההתנהלות האישית והפיננסית. במקרה זה האישה טוענת שהכספים הבסיסיים שהושקעו הם שלה כיוון שקיבלה אותם בירושה ובן הזוג טוען שמגיע לו מחצית מהרווחים, כיוון שהוא זה שבדק את כל הנתונים ובהתאם לכך החליט אילו השקעות כספיות לבצע בסכום הגדול שהתקבל.

הכנת הסכם ממון טרום הנישואין

אדם שמודע לרמת העושר המשפחתי שלו וברור לו שביום מן הימים הוא יקבל סכומי כסף נאים וגם נכסים כמו עסק, בית, דירה, משרד ועוד, מתייעץ בדרך כלל עם עורך דין אשר מתמחה בתחום זה טרם הנישואין ויחד אתו הוא מגבש החלטה כיצד לנהוג במקרה זה, כשהמגמה היא להחתים את בת הזוג על הסכם ממון ירושה.

בחשיבה לעתיד הסכם ממון אשר נערך על ידי עורך דין מיומן שמכיר את המקרים הללו מקרוב, מעניק את מלוא המעטפת הנחוצה לבן הזוג שייהנה בעתיד מקבלת הירושה. כל הדוגמאות הללו לא היו מתרחשות בפועל כיוון שעל פי הסכם הממון כל נושא אשר קשור לירושה משויך רק לבן המשפחה ולכן לבן הזוג השני אין בכך יד ורגל. קו החשיבה הוא למלא את רצונו של המוריש ולכן מגמה היא ליצור הפרדה מוחלטת של כל מה שקשור בירושה שהתקבלה.

במקרים רבים מאבקי הגירושין הם קשים ומוציאים מכל אחד מבני הזוג אמוציות שלא היו מוכרות להן במשך כל חיי הנישואין. הדבר משליך על כל הלך החיים, על הפיצול  ובמיוחד אם מעורבים בכך גם ילדים.

נקודות אקוטיות בהסכם ממון לצורך הגנה על הממון והנכסים האישיים שהתקבל בירושה.

  • מעטפת של ממון שמתקבל בירושה כמו כספים בחשבונות הבנק, קופות גמל, קופות פנסיה, ניירות ערך, מטבעות קריפטוניים ועוד.
  • הסכם ממון על דירה בירושה מסווג את ההתנהלות בעת רכישת נכס מתוך כספי הירושה על ידי החלוקה שלו בחלקים שאינם שווים. רוב הנכס שייך לבן הזוג שקיבל את הירושה ואת האחוזים הנמוכים יותר משייכים לבן הזוג השני. כך גם על נכסים נוספים שיתקבלו כמו בתים, משרדים, עסקים, חנויות, קרקעות ועוד.
  • בהסכם הממון יוצרים הפרדה מוחלטת בין כספים שהתקבלו בירושה אשר משויכים לקרוב המשפחה, גם אם בוצע בהם שימוש לצורך רכישת הבית או לקנייה של ציוד נלווה.
  • על פי הסכם הממון קיימת הפרדה בין כספי הירושה הללו לבין כספים שצברו בני הזוג במהלך חייהם אשר בהם אפשר לבצע איזון משאבים הן בכספי הזכות והן בחובות כמו בהלוואת משכנתא שנלקחה כדי לרכוש את דירת המגורים.
  • הגנה על העסק שהתקבל בירושה מההורים אשר יוצר מעטפת מלאה על העובדה שקרוב המשפחה מקרבה ראשונה הוא זה שימשיך לנהל את העסק, כפי שהיה עד עתה וזאת על פי רצונו של המוריש. לכן יבוצע הליך מורכב של פירוק שיתוף, מתן זכויות ניהול בעסק כפי שכתוב בהסכם הממון החתום ובמקביל הליך של גירושין על פי רצונם של שני בני הזוג.

משרדנו מתמחה בהסכמי ממון ירושות וצוואות וישמח לעמוד לשירותכם