הסכם פרידה זמנית

פרידה זמנית היא למעשה פרידה לא רשמית שזוגות נוקטים בה ברגע שמפסיקים, הלכה למעשה, לחיות חיים משותפים יחד. זה יכול לקרות כאשר זוגות ידועים בציבור מפסיקים לגור יחד וכך למעשה, מפסיקים את החיים המשותפים בניהם, וזה יכול לקרות גם במצב בו בני זוג נישואים רוצים לקבל נקודת מבט שונה על הנישואים, לחוות חיים בנפרד, על מנת להחליט אם יש צורך בגירושין. לפרידה זמנית יכולים להיות גם שיקולים כלכליים כגון הטבות מס, פרישה, ביטוחים וכדומה.

 

פרידה זמנית בנישואים

חשוב להבין שמבחינה משפטית לפרידה זמנית אין כל משמעות לבני זוג נישואים. בני זוג יכולים לגור בנפרד, לנהל חיים ואפילו לנהל זוגיות אחרת, אך הם עדיין נחשבים נישואים כל עוד לא קיבלו גירושין מבית המשפט או מבית הדין הרבני.

עוד חשוב להבין שמבחינת יחסי ממון הכספים שבני הזוג יצברו באותה תקופה בה חיו בנפרד,, כמו גם חובות, עדיין נחשבים לכספים שרכשו במאמץ משותף ולכן בבעלות משותפת, משום שחלים על רכושם כל הכללים המשפטיים כמו זוג נשוי.

עם זאת, להיות בני זוג חיים בנפרד ישנה משמעות לעניין המזונות וניתן לתבוע אותם בהליך גירושין מרגע הפרידה בפועל.

על כן, מומלץ לכתוב הסכם פרידה זמנית שיגדיר את בעלות הרכוש והכספים שירכשו באותה תקופה. בהסכם יש לציין אם הכספים ימשיכו להתנהל בחשבון בנק משותף או בנפרד, התייחסות לכרטיסי אשראי להוצאות פרטיות ומשותפות לדוגמה, חוגים לילד, מזון, נסיעות או אם מדובר באותה דירה שכירות והוצאות אחזקה נוספות.

 

פרידה זמנית בין בני זוג (ידועים בציבור)

בניגוד לבני זוג נישואים, המושג המאגד את הידועים בציבור הוא חיים משותפים. כשאלו מפסיקים להתקיים אין למעשה צורך בגירושין או קביעה אחרת על מנת לקבוע כי הם אינם עוד ידועים בציבור, כשם שלא היה צורך בקביעה כזו בתחילת הקשר.

ידועים בציבור הוא מושג המתייחס לשני בני זוג המקיימים חיים משותפים, משק בית משותף ומתגוררים יחד, אך אינם נשואים מבחינה משפטית. על אף שאין להגדרה זו חקיקה מסודרת, הדבר נקבע בסדרה של פסיקות על ידי בית המשפט וככל שעובר הזמן, מעמדם משתווה יותר ויותר לזוגות נשואים. רוב הזכויות זהות, אך עם זאת מעמדם אינו זה לחלוטין כך למשל לא קיים תשלום פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב מעבר דירה לצורך מגורים עם בן זוגו הידוע בציבור ולא קיימות נקודות זיכוי ממס הכנסה המתייחסות לבני הזוג.

אין משמעות רבה בין פרידה זמנית לקבועה בין ידועים בציבור משום היעדר מוסד הנישואין, אלא בראיית התוצאה. אם בני הזוג חזרו בסופו של דבר לחיים משותפים הדבר יחשב כפרידה זמנית ואם לאו כפרידה קבועה.

אם בני הזוג לא קיימו הסכם ממון בטרם הפרידה מומלץ מאוד לקיים הסכם פרידה במהלכה וזאת על מנת למנוע חיכוכים מיותרים, התארכות והתייקרות התהליך בהמשך. על הסכם זה לקבל תוקף משפטי מבית משפט לענייני משפחה. לא ניתן לעשות זאת בבית הדין הרבני משום היעדר תוקף דתי ליחסים אלו.

 

טיפים לפרידה זמנית

בכל מקרה מומלץ כי תקופת הפרידה הזמנית תהיה קצרה ככל שניתן. במהלך אותה תקופה יכולים להשתנות דברים, הן מבחינה כלכלית כמו הלוואות שאחד מבני הזוג לקח כתוצאה מהמצב, עסק שנכנס להפסדים, פיטורים מעבודה וכדומה ויהיה צורך להוכיח זאת בבית המשפט על מנת לקבוע מי אחראי. כמו כן אנשים שמחליטים להיפרד עשויים להשתנות ובדרך כלל מתגלה כי האדם איתו התחתנת אינו האדם ממנו אתה מתגרש. כל אלה עשויים להאריך וליקר מאוד את הליך הפרידה הסופי, אם יתרחש.

מומלץ כמובן לנסות ולהגיע לפתרונות אחרים שלא כוללים פרידה, כמו טיפול זוגי או גישור ולמצער הסכם שלום בית, אך אם הגעתם למסקנה כי הדבר מחויב המציאות כדאי להקפיד על מספר כללים:

  • ערכו הסכם פרידה מחייב משפטית עם עורך דין מומחה לדיני משפחה
  • ביצעו הפרדה כלכלית בחשבונות הבנק וכרטיסי האשראי שלכם. אחרת, אתם עשויים למצא את עצמכם אחראים על חובות של בן הזוג השני, הלוואות וכדומה, שהסיכוי שלהם להיווצר עם הפרידה גדול יותר
  • התעדכנו במצבו הכלכלי של בן הזוג השני, גם תוך ככדי פרידה. ניתוק מוחלט מנתונים כגון כמה הוא משתכר, משקיע, רוכש, מוכר ומה ההוצאות שלו הוא מתכון להפתעות לא נעימות בעת פרידה וגם אם מחליטים בסופו של דבר לחזור לחיות יחד
  • לא להיכנס למערכת זוגית חדשה במהלך תקופת הפרידה. הדבר עשוי לפגוע בכם בעת גירושים (בעיקר בבתי הדין הרבניים), לגרום לתחושות נטישה או נקם בקרב בן הזוג השני ולא עלינו, להביא ממזרים לעולם
  • הימנעו מהוצאות גדולות. בזמן גירושין אינכם רוצים להיתפס בפני בית המשפט או בית הדין הרבני כפזרני כספים חסרי אחריות

מה כדאי שהסכם הפרידה הזמנית יכלול?

מדובר למעשה בהסכם משפטי מחייב המפרט את התנאים לחיים בנפרד כשאתם עדיין נישואים / חיים יחד. עליו לכלול חלוקת נכסים גם מבחינת רכוש וגם מבחינת חשבונות בנק, חסכונות וכדומה, אחריות על חובות שנוצרו במהלך תקופת הפרידה, בעלות על כספים שהושגו במהלך אותה תקופה, מזונות לתקופה זו, חלוקת זמני שהות, בעלות על חיות מחמד, ביטוחים וזכויות סוציאליות, חיסכון פנסיוני ואחריות להוצאות הילדים (חוגים, מזון, משחקים, ימי הולדת וכדומה).

הסכם פרידה זמני חשוב שיעשה כבר בתחילת הפרידה שכן אם היחסים יתגלגלו בסופו של דבר אל גירושין והסכם כזה לא נעשה הוא עשוי לפגוע בזכויות של אחד מבני הזוג, הכל לי נקודת ראותו ושיפוטו של בית המשפט. כך למשל פסק בית משפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו בבקשה של פרודה לפסיקת מזונות זמניים במסרת סכסוך גירושין ביולי 2021 (תלה"מ 59423-02-21).

מדובר בבני זוג שהיו נשואים משך 50 שנה ויחסיהם עלו על שירטון. הם לא התגרשו רשמית אך חיים בנפרד במשך שמונה חודשים לאחר עזיבת הבעל את הדירה המשותפת בה התגוררו. האישה טענה כי בעלה משתכר בחברה בבעלותו, פנסיה, גמלת נכות ושכירות מעל 43 אלף שקלים נטו בחודש ואילו היא כ-8.5 אלף שקלים, דבר שאינו מספיק למחייתה. עוד נטען כי במהלך השנים עבדה בחברה שבבעלותו והשתכרה 5.8 אלף שקלים נטו.

השופט יחזקאל אליהו נעתר חלקית בלבד לדרישת המזונות של האישה ופסק אותם מרגע פסק הדין ולא רטרואקטיבית מרגע הפרידה, תוך שהוא מותיר לבית הדין הרבני לדון בתקופה זו. בסופו של דבר נפסקו לטובתה מזונות זמניים בסך 5,350 שקלים מתוך 18,493 שקלים אותם תבעה וזאת לתקופה זמנית של 18 חודשים.

בפסק הדין כתב בין היתר כי "ההוצאות פורטו ונתבעו על ידי המבקשת, על הצד הגבוה ובהגזמה וחלקם אף בכפל…באשר לנסיעות לחו"ל נראה כי החישוב הינו מוגזם ונערך על יסוד העלות המשותפת של נסיעות עבור שני הצדדים ולא עלות ליחיד. פרט לכך בעידן זה של קורונה ושמיים סגורים מעת לעת ספר בעיניי אם המבקשת תטוס בכלל לנפוש בחו"ל בתקופה לגביה נתונה ההחלטה".  

 

פרידה בין בני זוג, גם אם היא זמנית, עשויה לגרור עימה קשיים כלכליים, רגשיים וחברתיים. על מנת למנוע התארכות והסתבכות התהליך, וכן על מנת להימנע מהוצאות מיותרות, מומלץ לא לעבור אותו לבד. ניסוח הסכם פרידה זמני מחייב ליווי משפטי צמוד מעורך דין מומחה לדיני משפחה ובעל ניסיון מתאים. במשרד כהן דקר פקס ברוש, תיפגשו עורכי דין מומחים לדיני משפחה המוסמכים גם כמגשרים ולהם ניסיון רב בהסכמי ראייה, מזונות, הסכמי פרידה או גירושים מכל הסוגים אשר ישמחו לקבוע אתכם פגישה וללוותכם בהליך המורכב הזה.