הסכם פרידה ללא גירושין

הסכם פרידה ללא גירושין

פרידת בני זוג נשואים יכולה להתחיל כמהלך לא פורמלי שהצדדים לנישואין מחליטים עליו (יחד או לחוד), אשר במהלכו הם מפסיקים לחיות יחדיו, וזאת מבלי להתגרש בצורה רשמית. במרבית המקרים מדובר יהיה בצעד ראשון בתהליך הגירושין, או כצעד אשר מטרתו היא לקבל נקודת מבט חיצונית על הקר הזוגי במטרה לקבל החלטה אם מעוניינים לנסות ולשקם את הקשר, או דווקא להתקדם לעבר הליך הגירושין.

דווקא להתקדם לעבר הליך הגירושין.

האם פרידת בני זוג נחשבת לגירושין מבחינה משפטית? לא. פרידה משמעה ניהול חיים נפרדים בין בני הזוג, אך כל עוד לא מתגרשים פורמלית ולא מקבלים פסק דין גירושין מבית המשפט – בני הזוג נותרים נשואים מבחינה רשמית ובאופן חוקי.

יחד עם זאת לפרידה יתכנו משמעויות והשלכות משפטיות, אף אם לא קיבלה תוקף משפטי מחייב של פסק דין גירושין שניתן על ידי בית משפט:

ראשית – מבחינה כספית – המצב המשפטי שקיים היה בין בני הזוג בעודם היו נשואים נותר עומד בעינו. על כן כל כסף ורכוש שכל אחד מהם צובר במשך תקופת הפירוד – למעשה שייך הוא לשניהם. על כן מומלץ מאוד לערוך בשלב זה הסכם פרידה זמנית, עליו לא נרחיב במאמר זה אך ניתן למצוא מידע אודותיו באתר האינטרנט של המשרד – ההסכם יכול להחיל בתוכו נושאים שעשויה להתעורר מחלוקת לגביהם וכך לחסוך חיכוכים עתידיים מיותרים.

הסכם פרידה לפני גירושין:

נושאים נפוצים ונפיצים שצריכים למצוא לרוב את מקומם בהסכמים מאין אלה, הם ההחלטה בדבר חשבון בנק משותף ששימש את בני הזוג לפני הפרידה, ההחלטה בדבר גובה ההוצאות אותן רשאי לבצע כל אחד מהצדדים, ההחלטה בדבר זהות בן הזוג שיישאר לגור בבית המשפחה לעומת זה שיאלץ לעזוב ולשכור דירה חלופית, וגם אז כיצד יחולקו בין בני הזוג הוצאות המחייה שלו ועלויות הריהוט של הדירה אליה יכנס, ועוד ועוד… בנוסף, בקרב זוגות נשואים בעלי ילדים, יאלצו בני הזוג גם להחליט איך ומתי כל אחד מבני הזוג יבלה עם הילדים.

 

האם זהו מצב שמומלץ להישאר בו זמן רב?

בהחלט לא. מהרגע שבני הזוג מבינים סופית שאין דרך חזרה וכי הקשר לא יוכל לעבוד שוב כבעבר – מומלץ להם לנתק את חבל הטבור זה מזה ולהתקדם לעבר חייהם הנפרדים, תוך ביצוע הליך הגירושין בהקדם. תקופת הפירוד הינה תקופה מורכבת, אשר דברים רבים יכולים להשתנות במהלכה, בעיקר מבחינה כלכלית, ולעיתים יהיה קשה במיוחד להשיב את הגלגל לאחור ולהשיב לכל צד את הזכויות שהיו מגיעות לו אילו היו מתגרשים בני הזוג מלכתחילה.

על כן מומלץ לפתור בעיות אלה מראש, ולפעול ברגע שמבינים שהדבר הוא סופי, מומחים קבעו שתקופת פירוד קצרה, בת מספר חודשים, יכולה לסייע בקבלת פרספקטיבה נכונה לקשר וחיזוק שלו, הימצאות במצב זה לתקופות ממושכות מידי דווקא יכולה להעיק ולהעיב על חייהם של שני בני הזוג, וכן של ילדיהם המשותפים. כמו כן גם זכרו – אנשים משתנים, ומי שהתחתנו עימו הוא לא בדיוק מי שאנחנו מתגרשים ממנו. כולם חושבים שזה לא יקרה להם, אך כשזה מגיע הם מבינים שבדיעבד יכלו לפעול אחרת ולמנוע את התקלה הזו. בני זוג לשעבר יכולים להיות מונעים מטעמים אנוכיים והרבה פעמים נקמניים וזאת מבלי שהם בכלל מודעים לכך. במיוחד לאור העובדה שהם נמצאים בעת משבר – על כן חשוב שכל אחד מבני הזוג יגן על האינטרסים שלו כראוי בשלב זה של הקשר, או שמא –  עשוי הוא לצאת בחסר. 

    

אבקש להדגיש – אינני מתנגד כלל לפרידה לשם עבודה על הזוגיות, וכאמור לעיל במקרים רבים הדבר משקם ומשפר את מרקם החיים הזוגי, אך כל שבכוונתי להעביר במאמר זה הוא הצורך שבהכנה למצב הרע שעשוי להגיע, בו בסופו של דבר לאחר הפרידה יגיעו הגירושין, שלעיתים עשויים להיות מעט מכוערים.

על כן במידה והנכם נכנסים להליך פרידה, אף אם מטרתו הינה חיובית דוגמת עבודה על הקשר הזוגי, קחו בחשבון שאם תיוותרו במצב זה לתקופה ממושכת יותר ממספר בודד של חודשים, קיימת סכנה שתכניסו עצמכם למצב פגיע כלכלית, ובכדי להגן על עצמכם אמליץ לכם לנהוג בצורה אחראית ולוודא שאין קצוות פרומים בתחומים הבאים: אם בן זוגכם הוא שטיפל בפן הפיננסי שלכם, מומלץ לכם בחום לנסות ולברר מהי מצבת הנכסים המשפחתית שלכם, מהו גובה משכורתו של בן הזוג וכו'.. אם בבעלותכם כרטיס אשראי הנושא את שמכם לצד שמו של בן זוגם – מומלץ שתצטיידו באחד שבבעלותכם בלבד, זאת על מנת להמשיך ולאפשר תזרים כספים במקרה של הסלמת ההליכים והקפאת הכספים שבחשבונות המשותפים. בנוסף לעניין זה – מומלץ לסגור את כל חשבונות הבנק המשותפים בתקופת הפרידה, כדי שלא יתבצעו ניסיונות הברחת כספים מהם והלאה לחשבונות פרטיים בארץ ובחו"ל דבר שעשוי גם להעיב על הקשר הזוגי, שיתכן שישתקם ללא תחושת חוסר אמון הדדית שעשויה להתעורר סביב מתחים מהתחום הפיננסי (מרוץ הוצאות בין בני הזוג, רכישות מיותרות ועוד..). בנוסף לעניין זה עליכם לקחת בחשבון כי גם חובותיכם שלכם ושל בן זוגכם עשויים להיחשב לחובות משותפים בהיעדר הסכם משפטי ביניכם המורה אחרת, וגם מפני כך עליכם להתמגן.

 

הסכם היפרדות בין בני זוג:

 

אם כן ניתן ללמוד שתפקידו של הסכם הפרידה הוא להגדיר מהם התנאים שלפיהם תחיו במהלך חייכם הנפרדים, שבטרום הגירושין, ולשם כך מומלץ עד מאוד כי תפנו לעורך דין שיסדיר את הנושא בצורה המיטבית עבורכם ועבור הזוגיות שלכם. יודגש – הדבר ישפר את יכולתכם לעבוד על הקשר הזוגי, בכך שינטרל אותה מלחצים וחששות מיותרים.

 

עליכם לוודא שההסכם מכסה את התחומים הבאים: מי אחראי על חובות שנוצרו במהלך החיים הנפרדים שלכם, כיצד תחלקו נכסים שהינם בבעלותכם המשותפת, מהיכן תשלמו חשבונות, מי ישלם את מזונות הילדים ובאיזה סכום, נכון הדבר גם בנוגע למזונות בן זוג, כיצד יתחלקו זמני השהות והשהייה שלכם עם ילדיכם המשותפים (מדור, חינוך) וחלוקת כלל תחומי האחריות ההורית המוטלת על מי מכם.

לסיכום – לפרידה לעומת גירושין עשויים להיות יתרונות רבים ביניהם אי-סופיות המצב, העבודה על הקשר הזוגי במבט צופה פני עתיד ועוד.. ומצד שני – צריך לוודא שלא נכנסים למלחמת אינטרסים נוגדים עם בן הזוג שלנו, תוך כניסה למצב של ניכור קבוע. זכרו שגם אם בכוונתם להתפייס עם בן זוגכם ולשוב לחיים משותפים עמו, רבים המקרים בהם השקפותיו של בן הזוג ושאיפותיו שונים מהשקפותיכם ושאיפותיכם, על כן כדאי לכם לשמור על עצמכם ולערוך הסכם פרידה בין בני זוג.

בנוסף, שימו לב לא לעשות את הדברים הבאים בתקופת הפרידה: אל תיכנסו למערכת יחסים חדשה כל עוד אתם עדיין נשואים מבינה חוקית, זה גם לא יסייע במו"מ להסדרת הגירושין ובוודאי שלא יסייע מול בית הדין הרבני. אל תוציאו כספים רבים – מפתה ככל שזה יהיה, יתכן שזו תקופה בה כדאי לכם דווקא להישאר עם ממונכם ככל הניתן ויתכן כי פניכם למאבק משפטי ארוך ויקר משאתם מסוגלים לתאר לעצמכם. אל תפרסמו את הנושא ברשתות החברתיות ובאינטרנט כדי להימנע מחשיפה מיותרת ומחיכוכים שיכולים להפוך את הסיטואציה למורכבת יותר, והכי חשוב – אל תשתהו לפעולה! אם הבנתם שתם עידן הנישואין שלכם, אל תתקעו בסטאטוס הפרידה, ואפילו שזה יכול להיות קשה ועצוב להמשיך הלאה, עד שלא תתגרשו לא תוכלו להמשיך בחייכם.

 

משרדנו מתמחה בדיני משפחה ככלל ומסייע בייעוץ משפטי גם בנושאי גירושין והסכמי פרידה וישמח לעמוד לרשותכם.