העברת כספי ירושה מחו"ל לישראל

נכון להיום בארץ לא קיים מס ירושה בין אם זו ירושה מישראל או מחו"ל, עם זאת מגמה זו עשויה להשתנות בשנים הקרובות היות וברוב מדינות ה-OECD קיים מס כזה וגם משום רצון המדינה להגדיל את הכנסותיה. המס משתנה ממדינה למדינה. כך למשל מס ירושה יכול להתחיל מ-4% באיטליה אך יכול להיגמר ב-40% בבריטניה, ארה"ב וביפן מגיע אף ל-55% לפי מדרגות וחוקים שונים.

אלא שלא כך תמיד היו פני הדברים. בטרם תוקן החוק ב-1981 בישראל היה מס על ירושה והוא נע בין 40-70%, תלוי בהיקף הירושה ובשנה.

ועדת בן-בסט המליצה בשנת 2000 להחזיר את מס הירושה אך המלצותיה לא יושמו עד היום.

בדרך כלל המס יורד ככל שהיורש קרוב מבחינת קירבת הדם אל המוריש.

עם זאת, כאשר מדובר בירושה המגיע ממדינה שמעבר לים, יחולו עליה חוקי המס באותה מדינה ועל כן יש צורך במומחה לדין הזר או בעורך דין מקומי אשר ידע להתנהל מול הרשויות.

 

מס על ירושה מחו"ל

הכלל הבסיסי הוא שאזרח או תושב בישראל אינו צריך לשלם מס על ירושה שקיבל. זה חל גם במקרה שמדובר בתושב זר, כשהירושה מתקבלת מנכסים או כספים בתוך הארץ או מחוצה לה.

עד שנת 2003 לא חלו מיסים על תושבי ואזרחי ישראל המחזיקים חשבונות בחו"ל. אלא שהחוק תוקן. אם בוחרים להשאיר את הכספים במדינת המקור חלה חובת דיווח של אזרח/תושב ישראל לרשויות המס על הצטברות הרווחים בחשבון ועל רווחים אלו מוטלים מיסים, בהיותם לא חלק מהירושה עצמה, לעיתים גם על ירושות שהתקבלו לפני 2003.

מומלץ להגיע להסדר גלוי מרצון מול רשויות המס בארץ, להם יש אינטרס לקבוע מס סביר ולהימנע מהליכים פליליים.

שיעור המס אינו אחיד ומשתנה בהתאם לנסיבות בהם כמה זמן עבר מאז שהתקבלו הכספים ועד להליך גילוי מרצון, האם המוריש היה אזרח ישראלי או אזרח זר, הוכחת המקור להעברת כספים, קירבת היורש למוריש, עברו של היורש מול רשויות המס, סכום הכספים והרווחים שהתקבלו בגינן ועוד.

כדאי להבחין בין מס ירושה החל על היורש לאחר שהירושה מגיע אליו לבין מס על העזבון החל עליו בטרם מגיע אל היורש.

למרות שאין בארץ מס ירושה, כאמור, רשות המיסים עשויה להטיל מיסים במקרים מסוימים. למשל מס רווחי הון בעת מכירת מניות. על כן יש צורך לבצע הליך מסודר וחוקי מול רשויות המיסוי בטרם כל פעולה בנכסים שהתקבלו.

על מנת לממש את הירושה יש צורך במספר תהליכים, אשר כל אחד מהם עשוי לקחת זמן. על התהליכים להיות מלווים על ידי איש מקצוע, עורך דין המומחה בדיני ירושה, שיבצע אותם כהלכה מול הרשויות האמורות, שיחסכו מהיורש כסף רב.

  • בחינת עמלות הבנקים: מהי הדרך הטובה ביותר להעביר כספים בין מדינות? מאיזה חשבון בנק, באיזו דרך ואף באיזה זמן. העמלות שגובים בנקים על העברות כספים בינלאומיות, בעיקר אם מדובר גם בעמלת המרה של מטבע זר, עשויות להצבר לסכומי כסף רבים
  • מועד המימוש: שוק המניות תנודתי, אך גם ערך המטבע, הרכוש, נדל"ן וכדומה. ישנה חשיבות רבה בקביעת מועד המימוש בכל אחד מהנכסים
  • מיקום המימוש: באיזה מקום לממש את הירושה? כאשר מדובר בנכסי נדל"ן אין הרבה בררות, אך כאשר מדובר בניירות ערך ישנה אפשרות למקור במדינת המקור, או להעבירם למקורם בארץ. בכל מדינה ישנם חוקים שונים ומיסים שונים המוטלים על רווחים בעת המכירה ולבחירת מיקום המימוש השפעה רבה על היכולת לחסוך כספים

העברת כספי ירושה מחו"ל לארץ

לאור הלבנות הון שנעשות בין מדינות, וחוק איסור הלבנת הון, תש"ס 2000, כל העברת כספים מחו"ל, בייחוד בסכומים גבוהים מעוררת חשד. כיום מקובל שגם הבנק, המהווה מעין שומר סף, יידרש לבדוק מה מקור הכספים וכי הם אכן כשרים וידרוש מסמכים המאמתים זאת ממדינת המקור.

במדינות רבות ישנם מיסי ירושה וכך על אזרח ישראל שירש נכסים מעבר לים יחולו המיסים באותה המדינה, אך הוא עשוי להידרש לשם גם מיסים לרשויות בישראל עקב רווחים שבוצעו על אותם נכסים (למשל, עליית ערך דירה, רווחים ממניות וכדומה).

לדוגמה, ישראלים רבים מחזיקים בנכסי נדל"ן או מניות בארה"ב כהשקעה חלופית לנדל"ן בארץ. אם אותו אדם נפטר וצאצאיו יורשים את הנכס, הם צפויים לשלם עליו מיסים במידה וערכו מעל 60 אלף דולר, גם אם יש להם אזרחות כפולה. בקרב אזרחים אמריקאים אגב, סכום זה מגיע החל מירושות של 11 מיליון דולר, כך שישנה אפליה לרעה של אזרחים זרים.

האמריקאים, בניגוד לישראל, קובעים את המס לפי שווי נכס הנדל"ן ביום הפטירה. לכן אם הנכנס נמכר מיד לאחר קבלת הירושה לא תצטרכו לשלם מס, אך אם נמכר לאחר שעלה ערכו, תצטרכו לשלם מס יחסי על הרווח מאז הפטירה.

בבוא העו"ד לבחון את כספי הירושה הוא יבחן ראשית את ערכה. פעמים רבות מדובר בסכום שעשוי להיות מוערך ולא מדויק. כך למשל מכירת נכס נדל"ן יכול לנוע בהתאם לקונה שימצא, לזמן המוקצה למכירה, לערך השוק ולשורה של גורמים נוספים.

לאחר מכן תתבצע בדיקת רקע על מנת להחליט על ההליכים שיש לנהל, הסיכונים והעלויות המצטברות של ניהול התיק בארץ ובחו"ל. האם יש צורך בעורך דין מקומי שיתנהל מול רשויות המדינה במדינת המקור? מינוי בעלי תפקידים נוספים בהתאם לצורך כגון רואה חשבון, שמאי, מתווך, מנהל תיק עיזבון וכדומה מה העמלות שגובה הבנק בארץ, הבנק בחו"ל וכדומה.

בשלב השלישי תתבצע הערכה של ההליכים המשפטיים שיש לנהל במדינת המקור כמו גם בארץ. לדבר יש השפעה על הזמן שההליך יתנהל וכמובן על העלות.

בשלב האחרון תקבע האסטרטגיה בה תמומש הירושה עד להגעת לארץ, תוך התייחסות לסוגיות משפטיות שונות, רגולציה, עמלות ועוד.

הליך קבלת ירושה ממדינות זרות לארץ הוא הליך מורכב וארוך הדורש התמחות במשפט הבין לאומי, בדיני ירושה ובדין הזר של אותה מדינה. פעמים רבות מדובר בצוות של משפטנים שמערב גורמים נוספים, לעיתים מקומיים באותה מדינה. מומלץ להיעזר בלווי משפטי מצד משרד עורכי דין המומחה לעניין. משרנו עוסק בדיני ירושה, שירותי נוטריון, העברת כספי ירושה מחו"ל לישראל וייצוג יורשים בהליכים בפני רשם הירושות ובו תוכלו למצוא עורכי דין המומחים לתחום בעלי ניסיון רב שישמחו להיפגש איתכם ולענות לכם על כל שאלה.

מתוך רצון להשיג את הטוב ביותר עבורכם, מומלץ מאד לפנות לעו"ד המומחה לעניין – אנו נבנה יחדיו תכנית פעולה משותפת בה תקבלו ליווי והדרכה מתאימים, המלצות וייצוג משפטי מקצועי. נשמח אם תצרו איתנו קשר בטלפון: 055-9826594  או דרך הצ'אט באתר.

צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי