זנתה תחת בעלה

זנתה תחת בעלה – עילת גירושין

 המום מעצם הגילוי ולא יודע מה לעשות. עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש מסבירים במאמר זה מהי משמעות העילה 'זנתה תחתיו', ואילו השלכות יש לבגידה של אשה בבעלה.

לבית הדין הרבני יש סמכות ייחודית לדון בענייני נישואין וגירושין של בני זוג יהודים.

כדי שבית הדין הרבני ייתן פסק דין שמחייב בעל לתת גט לאשתו או פסק דין אשר מחייב אשה לקבל גט מבעלה, הצד שמגיש את תביעת הגירושין צריך להוכיח עילת גירושין המוכרת ע"פ ההלכה.

בהעדר הסכמה על גירושין, לא ניתן להתגרש 'סתם'. בית הדין הרבני לא ייתן פסק דין מחייב בגט על בסיס טענה כללית של חוסר התאמה או אי שביעות רצון מהנישואין.

יש עילות גירושין הנובעות מהתנהגות בן הזוג, למשל: אשה שעוברת על דת יהודית, אשה שגורמת לבעלה לעבור על דת משה, אשה שעושה מעשה כיעור ו"זנתה תחתיו".

מהי ההגדרה לאשה שזנתה תחת בעלה?

אשה שזנתה תחת בעלה, או כפי שחלק מהאנשים אומרים – אשה שזנתה בבעלה, היא אשה אשר קיימה יחסי מין עם גבר אחר, שאינו בעלה.

במקרה כזה האשה אסורה על בעלה, הוא לא רשאי לסלוח לה ומחויב לתת לה גט. בנוסף, האשה לא תוכל להתחתן עם הגבר עימו בגדה, שכן היא "אסורה על בעלה ובועלה".

אשה שזנתה תחת בעלה מפסידה את כתובתה, את תוספת הכתובה וכן את זכאותה למזונות מבעלה. עם זאת, חשוב לזכור כי אשה שעובדת ומשתכרת למחייתה, ממילא לא זכאית למזונות אשה.
באשר למזונות הילדים, הם לא מושפעים ממעשה הבגידה.

יודגש, כי הנטל להוכיח כי האשה בגדה, מוטל על הבעל. זהו נטל כבד המצריך ראיות מוצקות למעשה הבגידה. ע"פ ההלכה, יש צורך בשני עדים להוכחת מעשה הבגידה. עם זאת, כיום עם שינוי העתים, מסתפקים לא אחת גם בראיות אחרות שמוכיחות את הבגידה.

יש לציין, כי במקרים בהם הבעל חושד שאשתו בוגדת בו, אך הוא לא יכול להוכיח את עצם מעשה הבגידה (למשל, יש לו תמונות בהן האשה נראית מחובקת עם גבר אחר), העילה הרלוונטית תהיה "מעשה כיעור".

זכויותיה של אשה נשואה שנאנסה

אישה נשואה שנאנסה, כלומר: קיימה יחסי אישות בעל כורחה ובניגוד לרצונה, לא תהא אסורה על בעלה אלא אם הוא כהן. האישה מותרת לבעלה, והיא לא מאבדת את זכותה לכתובה ולמזונותיה, שכן המעשה לא ארע באשמתה.

ההשלכות של בגידה על זכויות רכושיות וכספיות

כאשר הליך הגירושין מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, אין השפעה לבגידה על הזכויות הרכושיות של האישה או של הגבר.

עם זאת, אם הבעל מגיש תביעה לבית הדין הרבני ומנסה להוכיח כי אשתו בגדה בו, אזי קיים סיכוי כי האישה תפסיד את חלקה ברכוש, כולל הזכויות הסוציאליות שצברו במהלך חיי הנישואין.

ע"פ חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 (להלן: "חוק יחסי ממון") אין זה משנה מי גרם לפירוק הנישואין והאם מדובר בבגידה או לא. ע"פ החוק, במועד הגירושין ייערך איזון משאבים בין הצדדים והרכוש יחולק שווה בשווה. זאת, כמובן, אם אין הסכם כתוב המורה על חלוקה אחרת.

בתי הדין הרבניים אמורים לפסוק בהתאם לחוק יחסי ממון, אך בפועל הם לא תמיד פוסקים כך, ולכן כאשר הדיון מתנהל בבית הדין הרבני, קיים חשש שהאישה שבגדה תאבד את זכויותיה הרכושיות.

בפסק דין תקדימי שניתן ע"י בית הדין הרבני הגדול לפני כשנה, נקבע כי בגידה ממושכת של אישה בבעלה היא עילה לחלוקת רכוש לא שוויונית. בהתאם לכך, נקבע כי רכוש בני הזוג יחולק בחלקים שלא שווים – הבעל יקבל 80% מהרכוש ואילו האישה 20% מהרכוש. לדידו, בית הדין הסתמך בפסיקתו על פסק דין של בית המשפט העליון ("פסק דין הבוגדת") ועל חוק יחסי ממון. לפי גישת בית הדין הרבני הגדול, בזמן חלוקת הרכוש ואיזון המשאבים, יש לתת משקל למעשה בגידה מצד האישה.

לעומת מצבה של האישה, במקרה הפוך, מקרה שבו הבעל הוא זה שבגד, לא תהיה כל השפעה על זכויותיו הרכושיות והוא לא יפסיד דבר.

כאמור, בבית המשפט לענייני משפחה אין חשיבות לשאלת הבגידה. אולם, אם מתעוררת מחלוקת לגבי חובות שנצברו במהלך חיי הנישואין, הרי שחובות שנוצרו בגלל בגידה, לא ייחשבו לחובות משותפים, והם יחולו רק על הצד שגרם להיווצרותם.

הגשת כתב תביעה בגין אשה שזנתה תחת בעלה יכול לפגוע מאוד באשה, במקרה שיוגש לבית הדין הרבני, והיא עלולה להפסיד את זכויותיה הרכושיות.

ההשלכות של בגידה על משמורת ילדים

בגידה לא משפיעה על שאלת משמורת הילדים. המשמורת נקבעת ע"פ עיקרון טובת הילד. אם אישה בגדה בבעלה, היא לא מפסידה את זכותה למשמורת על ילדיה. ילדיה לא ילקחו ממנה בשל כך שזנתה תחת בעלה.

גם במקרה ההפוך, אם הבעל הוא זה שבגד באשתו, הוא לא מפסיד את זכותו להסדרי שהייה עם ילדיו או למשמורת.

אמנם בתי הדין הרבניים רואים בחומרה רבה בגידה של אישה בבעלה, אך הם בוחנים את שאלת המשמורת בהתאם להמלצת תסקיר של פקידי הסעד.

לסיכום, ניתן לומר כי יחסו של בית הדין הרבני לאשה שבגדה אינו אוהד, בלשון המעטה. אם הבעל יגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני בעילה של "זנתה תחתיו", ייתכן כי האישה תאבד זכויות רבות ותמצא במצב כלכלי פחות נוח.

במקרה שאשה בגדה בבעלה, מומלץ כי תפנה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי, וכי היא תקדים את בעלה ותגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה.

יש להדגיש, כי הדברים אינם חד-משמעיים, ושחשוב מאוד להיוועץ בעו"ד המתמחה בדיני משפחה כדי להחליט לאיזו ערכאה לפנות, איזו תביעה יש להגיש ומתי.

במשרד עוה"ד דקר, פקס ושות' ישנם עורכי דין המתמחים בדיני משפחה וירושה, ואשר יש להם ניסיון רב בהגשת תביעות גירושין, הן לבתי הדין הרבניים והן לבתי המשפט לענייני משפחה.

עורכי הדין ישמחו לסייע לכם בנושא זה ובכל נושא אחר הקשור לדיני משפחה וירושה.

צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי