חלוקת ירושה בין אחים

כאשר אדם נפטר והוא מותיר צוואה, נותר ליורשיו לטפל בצו קיום הצוואה ובחלוקת הירושה. הדרך הנכונה לבצע מהלך זה היא להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לדיני ירושה, אשר ילווה את בני המשפחה ברגעים הללו, ייעץ ויסייע להם בביצוע ההליכים הנדרשים בהתאם לחוק.

חלוקת הירושה על פי הצוואה

כאשר קיימת צוואה חוקית, חלוקת הירושה מתבצעת על פי החוק והכללים המקובלים, מחצית לבן או לבת הזוג, אם הם בחיים והמחצית הנוספת מתחלקת בין האחים.

אם בן או בת הזוג כבר לא בין החיים, מלוא כספי הירושה מתחלקים בין האחים.

בעת פתיחת הצוואה כל אחד מהאחים מגלה מהו הנתח שקיבל מתוך הירושה. במקרים הנורמטיביים החלוקה היא שווה בשווה בין כל האחים. עורך הדין מקבל את צו קיום הצוואה ומבצע את חלוקת העיזבון בהתאם להנחיות הרשומות בה.

קיימים גם מקרים חריגים שבהם אחד מהילדים קיבל בעבר סכום כסף מהותי למטרות שונות כמו לצורך רכישת דירה, או פתיחת עסק ולכן מוסכם מראש שהנתח שלו יהיה קטן יותר מזה של האחים האחרים וזאת כדי ליצור בסופו של דבר איזון כספי בסך הכספים שהילדים קיבלו מהוריהם לאורך השנים.

מקרה חריג נוסף הוא שכותב הצוואה החליט מראש שלא לחלק נתח מהירושה לאחד הילדים וזאת עקב סכסוך מתמשך שקיים בין הצדדים ולכן הירושה מתחלקת רק בין האחרים האחרים.

התנגדות של האחים לצו קיום הצוואה

לאחר קבלת מלוא המידע שרשום בצוואה, הילדים מקבלים את נושא חלוקת ירושה על פי דין אחים או לחלופין אם אחד מהם או כמה מהם חשים שנעשתה חלוקה לא הוגנת, קיימת אפשרות להגשת התנגדות לקיומה של הצוואה ככתבה וכלשונה.

ההתנגדות נובעת מסיבות משפחתיות ואישיות מגוונות, כמו לדוגמה העובדה שאחד האחים קיבל באמצעות צו קיום הצוואה סכומי כסף גבוהים הרבה יותר מאחיו וזאת מכיוון שהוא הפעיל לחץ על ההורה לקראת רישום הצוואה והכריח אותו לרשום לו נתח גדול הרבה יותר בירושה מאשר לשאר אחיו מסיבות כאלו ואחרות.

טענה נוספת שנשמעת במקרים רבים היא שאחד האחים מבקש לקבל סכומי כסף גבוהים יותר מאחיו עקב העובדה שהוא זה שטיפל בהורה המבוגר, הקדיש לו שעות רבות וסעד אותו במסירות לאורך תקופה ארוכה ולכן מן הראוי שחלקו בירושה יהיה הרבה יותר גבוה מהאחים האחרים, שלא הקדישו להורה שעות כה רבות.

חלוקת ירושה ללא צוואה

במקרים שבהם אדם נפטר, אך לא השאיר אחריו צוואה עם הנחיות מדויקות כיצד לחלק את כספי הירושה ואת הרכוש, אופן החלוקה של ירושה ללא צוואה אחים, יבוצע על פי חוק הירושה.

מחצית מערכו של הרכוש ושל הממון שייך לבן או לבת הזוג אם הם בחיים. המחצית השנייה מתחלקת באופן שווה בין הילדים, אם מדובר בילדים ביולוגיים או ילדים מאומצים, כיוון שהם צאצאים ישירים. אם לאדם הנפטר היו ילדים חורגים, הם לא נכללים בחלוקה זו.

אם לנפטר לא היו ילדים, המחצית הראשונה מועברת לבן או לבת הזוג אם הם בין החיים והמחצית השנייה מחולקת למשפחה ממעגל הקרבה השני שכולל את ההורים והאחים.

כאשר הנפטר לא השאיר צוואה, הסבירות לסכסוכים בין האחים היא גבוהה יותר ולא אחת נוצרים חילוקי דעות אשר מובילים לנקיטת צעדים משפטיים זה נגד זה, כיוון שכל אחד מהאחים חושב שהפלח שלו אמור להיות גדול יותר.

גישור בין אחים

כדי לסיים את הסכסוך, מציע בית המשפט במקרים רבים לקיים הליך של גישור וכך למצוא פתרון הולם למצב הבעייתי שנוצר. האחים בוחרים מגשר שהוא אדם ניטרלי אשר מתמקצע בתחום סכסוכי הירושה. הם מקיימים אתו כמה פגישות ענייניות שבהן כל אחד משמיע את טענותיו ואת רחשי ליבו, לגבי חלוקת הירושה.

המגשר שומע את טענותיו של כל אחד מהאחים ועושה כל שניתן כדי שהדיונים יתקיימו בנועם, בהתנהגות נאותה וללא צעקות. בתום המפגשים ולאחר שהמגשר בוחן את הנושא על כל היבטיו ועל כל השלכותיו, הוא מציע כמה פתרונות הוגנים כדי ליישב את הסכסוך בדרך שכולם יהיו מרוצים ממנה ולא יוצר נתק משפחתי.

יש מקרים שבהם האחים מקבלים את אחת מהצעותיו של המגשר ויש מקרים שבהם ההתנגדות נותרת בעינה ולכן אין ברירה אלא לקיים דיונים בבית המשפט על כל המשתמע מכך.

הסכמים ייחודיים בין אחים

קיימים מקרים חריגים שבהם אף על פי שקיים רישום מדויק בצוואה, או שבוצעה חלוקה בין אחים בהתאם לחוק הירושה, האחים מחליטים בינם לבין עצמם לבצע שיטת חלוקה אחרת. לדוגמה להעניק לאחד האחים נתח גדול יותר עקב סיבות אישיות ובאופציה של חלוקה כזו, האחים האחרים יקבלו סכומי כסף, נמוכים יותר. אם המחווה הזו מקובלת על כל האחים, הם מעלים נושא זה על הכתב וחותמים על מסמך זה, או לחלופין חותמים על הסכם בין יורשים.

מניעת עימותים בין אחים

כדי למנוע חיכוכים עכשוויים או עתידיים, מקובל שיורשים יחתמו ביניהם לאחר קבלת הירושה על הסכם בין יורשים, שבו נאמר שכל אחד מהם קיבל את חלקו על פי הצוואה או על פי חוק הירושה ואין לאף אחד מהם השגות או טענות כלפי אחד האחים האחרים. כל האחים חותמים על מסמך זה כדי שלא יהיו דרישות עתידיות מסיבות כאלו ואחרות.

רכוש משותף של כל האחים

הורים רבים מורישים את ביתם או כמה נכסים לילדיהם. נוצרים לא אחת מצבים שבהם קיימות זכויות של כמה אחים על נכס אחד. חלק מהם מעדיפים למכור את הבית ולחלק את התמורה בין האחים באופן שווה או על פי ההנחיות של הצוואה. אחים אחרים מעדיפים שלא למכור את הנכס לאור הקשר הסנטימנטלי לבית הילדות וגם לאור הכדאיות הכלכלית להשכיר אותו וליהנות מהכנסה פאסיבית שתחולק בין האחים על פי מפתח זהה. בסופו של דבר האחים חייבים לקבל החלטה ולפעול בנושא זה.

משרדנו מתמחה בדיני משפחה ככלל ובדיני ירושה בפרט וישמח לעמוד לשירותכם.