חקירה כלכלית גירושין 

חקירה כלכלית בעת גירושין נועדה לאתר רכוש, כספים והון המוסתר על ידי בן הזוג השני. מדובר בחקירה חשובה מאוד כשהפרידה נעשית באי אמון, לאחד מהצדדים קיים רכוש רב ויש יסוד סביר להניח שהוא מנסה להסתירו, על מנת לא להתחלק עם בן זוגו לשעבר. בעיקר במקרים של בגידות, מבקש הצד הנבגד לבצע את החקירה לפני שהוא מתחיל בהליכים כדי להיות מוכן אליהם וכדי לברר האם הוצאו כספים משותפים עם האדם עימו הבן זוג בוגד בו. פעמים רבות נעזר משרד עורכי הדין בחוקר פרטי בהליך זה לשם השלמת החקירה.

רבים מבני הזוג המתחילים הליך גירושין אינם יודעים, שהם זכאים למחצית השכר והרכוש של בן הזוג השני שהושג במהלך החיים המשותפים גם אם לא עבדו והיו "עקרת בית". החוק מכיר בכך ששני בני הזוג תרמו למאמץ הכלכלי המשותף שאפשר את הקמת הבית, ועצם העובדה שבת הזוג נניח, שהתה בבית וגידלה את הילדים, אפשרה לבן זוגה להתקדם בקריירה ולפרנס את המשפחה ועל כן שניהם צריכים ליהנות מפירות אלה.

חזקת השיתוף שרלוונטית לבני זוג שהתחתנו לפני 1973 קבעה שרכוש הנצבר במהלך הנישואים מתחלק באופן שווה בין שני בני הזוג, אם הוכח ששניהם תרמו ממשאביהם וממאמציהם לבניית אותה זוגיות, זאת גם אם אחד מבני הזוג השתכר באופן רב יותר ואילו השני דאג למשק בית. בעניין זה גם בית שנרכש על שם אחד מבני הזוג במהלך הזוגיות יחולק בדרך כלל שווה בשווה.

לגבי בני זוג שהתחתנו לאחר מכן חל חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג 1973 המגדיר באופן חוקי את חזקת השיתוף שכוננה משום הפסיקה. החוק מגדיר כי כל הרכוש שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם הוא רכושם המשותף ויחלוק בניהם שווה בשווה הסדר איזון משאבים. יוצא מן הכלל נכסים או כספים שהיו שייכים לאחד מבני הזוג לפני הנישואים, כאלה שנערכו לגביהם הסכמי ממון או הסכם במסגרת הליך גירושין שקיבל תוקף של פסד דין מחייב וכן ירושה או מתנה שהתקבלה במהלך הנישואים. לחוק נערכו 4 תיקונים ומאז שנת 2008 נקבע כי בית המשפט מוסמך לחלק באופן לא שווה את הנכסים בהינתן מצבים מסוימים (בעיקר ביכולת השתכרות עתידית של כל אחד מבני הזוג).

חקירה כלכלית מקיפה

מטרת חקירה כלכלית היא לדעת מהו חצי הרכוש האמיתי שמגיע לו כחוק בעת גירושין. הדבר עשוי לסייע גם בהגדלת סכום המזונות או בהשבת כספים משותפים בהם השתמש הצד השני לשם חיים זוגיים אחרים במקביל לנישואים.

החקירה תנסה לאבחן מה הוא סכום ההשתכרות של בן הזוג, האם קיימים מקורות הכנסה פרט למשכורתו, האם קיים רכוש אותו הוא מנסה להסתיר ומה שוויו, כולל רכוש או הכנסות בחו"ל, האם קיים רכוש שהועבר לבן משפחה או חבר ויושב לו לאחר הפרידה. אותו מידע מרוכז בידי עורך הדין המלווה וזה יכול לעשות בו שימוש במשא ומתן ואם יש צורך בין כותלי בית משפט לענייני משפחה בהמשך.

על מנת שחקירה כזו תהיה קבילה מבחינת בית המשפט עליה להיות ממוסמכת ולכלול הוכחות חד משמעיות שהושגו באופן חוקי, על כן קריטי שהיא תעשה בידי אנשי מקצוע מיומנים לדבר. אם כן, מה חקירה כזו עשוי לכלול?

  • בראש ובראשונה יערך ראיון מקיף עם בן הזוג שיכול לספק פרטים רבים מחשבונות משותפים, ידע על עבודה, שכר ועורך חיים של בן הזוג, יכולת כלכלית של משפחתו וכדומה. בן הזוג יכול לספק מידע רב שירוכז באופן מתאים הכולל תלושי שכר, קופות גמל ופנסיה, קרנות, חשבונות בנק, ביטוחים, נכבים, רכבים ועוד. אם מדובר בבן זוג עצמאי ישנה חשיבות לחקירה נוספת על יכולתו של העסק / החברה.
  • בשלב המקדים השני יעשה חיפוש נרחב במאגרי המידע השנים הקיימים באינטרנט. למשל, האם בן הזוג מקיים חשבון נפרד מהחשבון המשותף ללא ידיעת הצד השני. בחלק מהמקרים מדובר במאגרים שאינם חשופים אלא לאחר זיהוי ואת דרכי הגישה אליהם מכיר החוקר הפרטי
  • בשלב מתקדם יותר של החקירה יבוצעו מעקבים, תצפיות ותיעוד שם ניתן להתרשם אחר אורך חיים, אנשים עימו נפגש בן הזוג, מתנות, רכוש נדל"ני, טיסות במחלקה ראשונה, חופשות בבתי מלון או מסעדות אשר יכולות להעיד על הכנסות כאלה ואחרות. שלב זה מתועל גם להשגת פרטים על הכנסות לא מוצהרות, גם אם אלו מגיעים במזומן ללא תלוש / קבלה.

 

חקירה כלכלית הברחת נכסים בני זוג

ישנם דרכים רבות להעלמה או הברחה של רכוש וכספים. למשל, על ידי העברת הבעלות לצד ג' כדי למנוע טענות בעלות עליהם, הסתרת תכשיטים וכספים בכספות או אצל גורם אמין וחשבונות בנקים בחו"ל. בדרך כלל מאותרים נכסים כאלה באמצעות עסקה פיקטיבית תמורת תשלום מופחת או ללא תשלום בכלל או כהעברה המוגדרת כמתנה עבור אותו נכס.

חשוב להבין, לחקירה הליך קריטי להמשך הגירושין והבטחת זכויותיכם. לא ניתן יהיה להגיש תביעה לחלוקת רכוש או פרוק שיתוף אם לא קיים מידע אמין על מצבו הכלכלי האמיתי של בן הזוג השני. חקירה כלכלית יכולה להיעשות גם לאחר הגירושין על מנת להגדיל או להקטין מזונות על ידי הוכחה של מצבו הכלכלי האמיתי של בת הזוג. אם למשל, בת הזוג הצהירה על קשיים כלכליים בפני בית המשפט ולפיכך זכתה בסכום מזונות מוגדל, אך בפועל מוכח כי היא נהנית מאורח חיים מתירני הכולל חופשות יוקרתיות, טיסות לחו"ל, ארוחות מסעדות ורכישות מוצרי מותרות, ניתן לחזור לבית המשפט בדרישה לקבלת מזונות חדשים, התואמים יותר את המצב המציאותי של הדברים, בעיקר אם הצהרותיה של בת הזוג לא תאמו את מצבה האמיתי.

כשמדובר בילדים קטנים, גם שינוי בשלוש מאות או ארבע מאות שקל עשוי להגיע להבדל של עשרות אלפי שקלים במרוצת השנים

כך לדוגמה פסק בית משפט המחוזי בתל אביב במרץ 2020 כשקיבל ערעור של אישה להצהיר שהיא בעלים של מחצית מזכויות המגרש של בעלה שהתגרש ממנה אותו רכש בזמן שהיו נישואים (עמ"ש 67244-10-18). במקרה המדובר, חודש לאחר פתיחת הליכי גירושים, מכר בעלה לשעבר את המגרש לאביו תמורת 75 אלף דולר.

הדבר התגלה כשהשניים ביקשו לאשר את הסכם הגירושין בניהם בבית הדין הרבני והבישה ביקשה "להכניס להסכם את הגוש והחלקה של המגרש". אז נענתה בידי הבעל כי "הנכנס היה שייך לאבי…. זה לא רשום על שם שנינו".

האישה טענתה בתביעתה שהמגרש נרכש על ידי בעלה לשעבר מכספים משותפים שלהם וההסכם שנערך בינו לבין אביו היה פיקטיבי והוא ניסה באמצעותו להבריח את המגרש מידיה.

בפסק הדין כתב סגן הנשיא, השופט שאול שוחט כי "מאחר שהמגרש הוא נכס שנרכש בתקופת הנישואין על ידי האיש, לאור סעיף 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג תשל"ג – 1973, הוא אמרו להיות חלק ממכלול הנכסים בני האישון. בנוסף, סעיף 9 לחוק יחסי ממון קובע שהעובדה שנכס רשום על שם אחד מבני הזוג 'אין בה בלבד כדי לצאת ידי נטל ההוכחה שיש למעט נכס זה' מהנכסים בני איזון".

כל הליך גירושין הוא הליך מורכב, כל שכן חקירה כלכלית בעת גירושין, הנובעת מחוסר אמון של מי מהצדדים בצד השני שינסה להעלים נכסים על מנת לא להתחלק בהם עם בן הזוג לשעבר. מומלץ להיעזר בליווי משפטי על ידי עורך דין מומחה בתחום בעל ידע וניסיון מתאים. במשרדנו תיפגשו עורכי דין מומחים לדיני משפחה בעלי ניסיון של עשרות שנים בתחום שישמחו לייעץ, להיפגש ולענות על כל שאלה.