ילד ממזר לפי ההלכה

ממזרות על פי ההלכה

לפעמים המילה "ממזר" נאמרת למישהו כנזיפה קלה או ככינוי חיבה. אבל, ממזרות על פי ההלכה היא עניין עמוק, רציני ובעל השלכות. אם אתם רוצים לדעת מה זה ממזר לפי ההלכה ומה המשמעות של הכרזה על ילד ממזר, קראו את המאמר הבא מאת עורכי הדין דקר, פקס, לוי

מיהו ממזר על פי ההלכה?

ע"פ הדין הדתי, ילד ממזר הוא ילד שנולד מחוץ לנישואין – ילד שנולד כתוצאה ממערכת יחסים שאשה קיימה עם גבר אחר שאינו בעלה. בנוסף, ממזר הוא גם ילד שנולד כתוצאה מקיום יחסי אישות בין כהן לגרושה ואף ילד שנולד כתוצאה מגילוי עריות.

הפסיקה מתייחסת לגילוי עריות לא רק כאשר קיים קשר דם בין שני האנשים שמקיימים יחסי מין, אלא גם בנסיבות קרובות דומות. כך למשל, בבג"ץ 5384/16 פלוני נ' שר הפנים נקבע, כי: "הקשר הזוגי בין העותרים נוצר בשעה שהעותרת הייתה עדיין קטינה והעותר היה נשוי לאמה. הגם שאין קשר דם בין העותרים, הרי שקיום יחסי מין בנסיבות אלה, לאחר שהשניים התגוררו תחת קורת גג אחת עודנו נשוי לאמה ועודנה קטינה, נתפס בחברה כגילוי עריות, תופעה שהחברה האנושית לדורותיה, ובתוך כך גם המחוקק הישראלי, רואה כ"תופעה חמורה הפוגעת בכללי מוסר בסיסיים ביותר".  באותו מקרה, שר הפנים טען כי רישומו של העותר כאבי ילדיה של העותרת עלול לגרום לחשש ממזרות לילדיה. בית המשפט לא הכריע בטענה, אך דחה את העתירה.

ילד ממזר לפי ההלכה הוא פסול חיתון, כלומר: הוא לא רשאי להhנשא לאשה שבה יחפוץ. ע"פ הדת היהודית, ממזר יוכל להתחתן רק עם ממזרת.

 

מה זה ממזר לפי התורה?

האיסור על ממזרות הוא מן התורה – "לא יבוא ממזר בקהל ה' גם דור עשירי לא יבוא לו בקהל ה'" (דברים כג,ג). האיסור המפורש בתורה הוא עד עשרה דורות.

 

מי לא מוגדר כממזר?

השאלה מי נחשב ממזר מולידה גם את השאלה מי לא נחשב ממזר. האם ילד שנולד כתוצאה מיחסים בין גבר ואשה (אשר אינם נשואים אחד לשני ולאחרים) ייחשב ממזר? התשובה שלילית.

כמו כן, גם כאשר נולד ילד לאשה פנויה מגבר שנשוי לאשה אחרת הוא לא ייחשב לממזר.

ילד של אישה שנשואה לגוי (נישואי תערובת) אשר נולד כתוצאה מיחסים עם גבר אחר, לא ייחשב ממזר, שכן דין ממזרות לא רלוונטי כשאחד מבני הזוג או שניהם לא יהודים.

חשוב לציין, כי עצם זה שאחד ההורים לא יהודי, לא מוביל לכך שהילד ייחשב כממזר. הילד ייחשב כממזר רק אם הוא נולד כתוצאה מיחסי אישות אסורים ע"פ דין תורה.

ילד ממזר לפי ההלכה

התמודדות המערכת המשפטית עם ממזרות

ההתמודדות המשפטית עם הנושא אינה פשוטה, שכן הגדרת ממזר לפי ההלכה מובילה לתוצאות קשות, אשר ישפיעו על הילד ועל אפשרותו להינשא בעתיד. ניתן לומר שבהגדרה זו יש משום פגיעה בזכויות הפרט וכבוד האדם, אך החוק בישראל עדיין לא שונה ובענייני נישואין וגירושין הדין הדתי הוא הדין שחל.

הפרקטיקה המשפטית הנוהגת בנושא, כשעולה חשש כי ילד שנולד כתוצאה מרומן מחוץ לנישואין הוא ממזר, היא אי מתן היתר לביצוע בדיקת רקמות. בית המשפט ימנע מהבעל להעלות טענה כי הילד הוא לא שלו. זאת, כדי למנוע מצב שבו הילד ייחשב לממזר. בית המשפט לא יאפשר לבעל לכפות על האישה ביצוע בדיקות רקמות להוכחת טענתו כי הוא לא אבי הילד.

בית המשפט יבחן תמיד מהי טובת הילד, ובמקרה כזה ביצוע בדיקת רקמות אינו עולה בקנה אחד עם טובת הילד, שכן אם יתברר כי הבעל אינו אבי הילד, הילד יוכתם בכתם הממזרות.

כדי למנוע ממזרות, ההלכה מניחה כי "רוב הבעילות אחר הבעל", כלומר: ההנחה היא שאשה נשואה התעברה מבעלה ולא מגבר אחר.

הכתם הקשה של ממזרות אופייני לדין היהודי. בשיטות משפט אחרות רבות, בגידה נחשבת כמעשה בלתי מוסרי, אך הסטטוס של הילד שנולד כתוצאה ממעשה בגידה אינו פוגעני ואינו פוגע בכשרותו להינשא.

 

ילד מחוץ לנישואים לפי ההלכה

שאלה שעולה בנושא היא, מה קורה כאשר נולד ילד לאשה נשואה מגבר אחר, אך לא בשל בגידה חד פעמית/רומן מזדמן אלא בשל כך שבני הזוג הנשואים נפרדו, למשל, הבעל עזב את הבית, הליכי הגירושין לא התקדמו, ובינתיים האישה הכירה גבר אחר והרתה לו. הגירושין קרו בפועל לאחר הלידה, אך כדי שהילד לא יוכר כממזר, הגרוש נרשם כאבי הילד.

כאמור, ילד ממזר בהלכה הוא ילד שנולד לאשה נשואה מגבר אחר. מכאן, שע"פ הדין הדתי, אין זה משנה שהאישה ובעלה היו בהליכי פרידה והיא הכירה גבר אחר שהתכוונה להינשא לו בהמשך לאחר השלמת הליכי הגירושין – אם הגבר האחר יוכר כאבי הילד, אזי הילד ייחשב כממזר.

כדי לנסות לפתור בעייתיות זו, ניתן לעתור לבג"ץ, אשר יוכל לבטל הכרזה על ילד ממזר במקרה שהאם והאב הביולוגי ירצו שהאב הביולוגי יירשם כאבי הילד ולא הגרוש.

בדיקת רקמות

יש לציין, כי במקרים שבהם לא עולה חשש להכרזה על הילד כממזר, בית המשפט יאשר בדיקת רקמות. כך גם כאשר ישנה מחלוקת בנוגע לאבהות ויש לאב ולילד אינטרס לגלות את האמת ולהגיע אליה.

במקרים המתאימים, לאחר בחינת השיקולים הרלוונטיים, בית המשפט יורה על ביצוע בדיקת רקמות. כך למשל, בעמ"ש 13994-04-17 בית המשפט המחוזי בחיפה קבל ערעור על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחתה, במסגרתו נדחתה תביעה לאבהות ולמתן צו לבדיקת רקמות. נקבע, כי במקרה הנדון החשש לממזרות לא נושא בצידו תוצאות מעבר לנפטר עצמו, שכן המנוח לא השאיר אחריו צאצאים שעלולים להיות מושפעים מקביעה כזו. כמו כן, אם מתעורר חשש לממזרות, הרי שהיה בכך כדי להשפיע על המנוח עצמו בימי חייו בלבד- בהקשר של הגבלות על נישואין בהתאם להלכה היהודית.

מכאן, שבית המשפט מעדיף את עיקרון בירור האמת, כאשר החשש לממזרות לא רלוונטי עוד מסיבות כאלו ואחרות.

השאלה מיהו ממזר לפי ההלכה היא שאלה כבדת משקל, שיכולות להיות לה השלכות משמעותיות על הילד ואפשרותו להינשא. אף אחד לא רוצה שישאלו לגביו: "מהו ילד ממזר", ולכן, כאמור, לא בנקל תתאפשר בדיקת רקמות כאשר ישנו חשש שהתוצאה תוביל להכרזה על ממזרות.

אם אתם נמצאים בסיטואציה שבמסגרתה אתם חוששים שילדכם יוכרז כממזר, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני משפחה, ואשר יש לו ידע וניסיון בנושא.

עורכי הדין במשרד דקר, פקס ושות' מתמחים בדיני משפחה וגירושין, והם ילוו אתכם לאורך כל הדרך.