מה ההבדל בין סרבנות קשר לניכור הורי

תסמונת ניכור הורי

אם אתם בתחילתו או בעיצומו של הליך גירושין, ונתקלים בעוינות מצד הילדים – הם לא מדברים אליכם יפה, לא מתייחסים אליכם ולא מעוניינים להיפגש אתכם, כדאי שתבדקו אם מדובר במצב קלאסי של "ניכור הורי". איך בודקים, מה זה אומר ומה ניתן לעשות? הכל במאמר שלפניכם מאת עורכי הדין דקר, פקס, לוי

מהי תסמונת ניכור הורי?

תסמונת הניכור ההורי היא תופעה שקשה להתמודד איתה, במסגרתה אחד הילדים מתנכר לאחד מהוריו ללא הצדקה על רקע הליך גירושין בין ההורים.

לתופעה יש השפעות קשות הן על הילד המתנכר והן על מערכת היחסים בין ההורים לילדים.

תסמונת הניכור ההורי באה לידי ביטוי בכך שהילד מסרב להיפגש עם אחד מהוריו או להיות איתו בקשר. לא אחת, סירוב זה מגיע בשל הסתה של ההורה האחר. כל ניסיון של ההורה השני ליצור קשר עם ילדו מסתכם בתגובות קשות מצד הילד, כגון: צעקות, קללות, בעיטות ובאי הסכמה.

הנושא של ניכור הורי הוא לא חדש, אך רק בשנת 1985 טבע פרופ' ריצ'רד אלן גארדנר את המונח "תסמונת הניכור ההורי". פרופ' גארדנר היה הראשון שהתייחס לנושא בצורה סדורה ולתופעות הנובעות ממנו.

התמודדות עם ניכור הורי

הורים רבים מנסים לגרום לכך שהליך הגירושין שלהם יתנהל בצורה רגועה ושקטה עד כמה שניתן מתוך מחשבה על ילדיהם והרצון שהם יצאו עם מינימום נזקים בסופו של ההליך. אולם, לא כל ההורים מצליחים לעשות זאת, ולעתים הורה אחד פוגע באחר באמצעות הסתת הילדים נגדו. כאשר קורה מקרה כזה של ניכור הורי, נדרשות תעצומות נפש רבות כדי להתמודד. אבל, חשוב לדעת שיש מספר פעולות שניתן לנקוט, ועצם העובדה שהילד לא מוכן להיפגש עם ההורה היום או מחר אינה סוף פסוק בנושא.

ניכור הורי – דרכי טיפול

בתי המשפט רואים בתופעה של ניכור הורי תופעה חמורה, והגישה שלהם היא לבחון כל מקרה לגופו ולראות האם יש מקום להטיל סנקציות בהתאם לחומרת המקרה ולהתנהלות הדברים.

  • במקרים קלים של התופעה אפשר לטפל בבעיה של ניכור הורי באמצעות קביעת הסדרי שהות מדויקים והקפדה על קיומם. לפעמים בית המשפט אף יורה על מפגשים נוספים בין ההורה לילד כדי לשקם את הקשר איתו.
  • לעתים בית המשפט מפנה את ההורים לטיפול מקצועי של גורם חיצוני, אשר יוכל לבחון את מערכת היחסים הכוללת, להבין מתי וכיצד התחיל הניכור ואולי לסייע בטיפול בבעיה.
  • במקרים חמורים, בהם התופעה של ניכור הורי באה לידי ביטוי ביתר שאת, בית המשפט ישקול לשנות את הסדרי המשמורת, ולהעביר את הילד לחזקתו של ההורה האחר או לצד שלישי. זאת, כדי להרחיק אותו מההורה המסית.
  • אפשרות אחרת להתמודדות עם ניכור הורי היא פניה לבית המשפט בבקשה שיטיל קנסות כספיים על ההורה המנכר בשל כך שהוא לא מאפשר לקיים את זמני השהות. ניתן גם להגיש בקשה להפחתת מזונות בשל ניכור הורי.
    כך למשל, בתמ"ש 49927-04-15 ע.ש. נ' א.ש. קבעה כב' השופטת רותם קודלר עיאש  כי האב הוא אחראי להביא הקטין לביקור אצל האם, ואם הוא לא יעשה כן, תוטל עליו סנקציה מכח הוראות הדין והפסיקה.
  • דרך טיפול נוספת בבעיה של ניכור הורי היא באמצעות פרויקט חדש ("פרויקט חידוש הקשר") שמתבצע לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה במחוז ת"א.
    מכיון שלזמן יש חשיבות רבה בטיפול בתופעה של ניכור הורי ולעתים לוקח זמן עד שהשופט מגיע לדון בתיק, ישנו מסלול אחר שבו מתנהלים תיקים של ניכור הורי. במסגרת המסלול המיוחד, הטיפול בתיק הוא מזורז ונעשה ע"י שופט "מיקוד". השופט מזמן דיון דחוף בתוך שבועיים מיום קבלת התיק. השופט יכול להפנות את הצדדים למטפל מקצועי ולקבל את חוות דעתו. קיצור משך הזמנים של הטיפול בנושא מסייע בחידוש הקשר בין ההורה לילד ובפתרון בעיית הניכור ההורי.
מה ההבדל בין סרבנות קשר לניכור הורי

חשוב לנסות לפתור את הבעיה של ניכור הורי בהקדם, כבר מהשלב הראשון שבו מופיעים הסימנים לתופעה. ככל שהזמן יעבור, יהיה קשה להגיע לפתרון טוב ויעיל. חשוב לזכור שהילד הוא במרכז ולא ההורה, ולנסות להפחית עד כמה שאפשר את התחושות הקשות שלו, שרק ילכו ויתעצמו אם לא יטופלו.

ניכור הורי – תביעה

במצבים של ניכור הורי קיימת, כאמור, האפשרות של פניה לבית המשפט, אשר יכול להטיל קנסות כספיים על ההורה המנכר. ניתן גם להגיש תביעה לביטול או הפחתת מזונות, במקרים שבהם ההורה כלל לא רואה את הילד שמתנכר אליו, וסבור כי אין הצדקה שימשיך לשלם מזונות.
צעד נוסף הוא בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, משמע: הטלת סנקציה כספית וסנקציה של מאסר בפועל.

תביעה אפשרית נוספת במקרים של ניכור הורי היא תביעה נזיקית מכח עוולת הרשלנות והפרת חובה חקוקה, במסגרתה התובע מבקש לחייב את ההורה המנכר בפיצוי בשל עוגמת הנפש שנגרמה לו בשל הניכור. כך למשל, בתמש (ת"א) 3970-06-15‏ ‏ פלוני נ' פלונית ביהמ"ש לענייני משפחה פסק לאב פיצוי בסך 36,000 שקלים בשל עוגמת הנפש שנגרמה לו בעקבות הניכור ההורי שהאם גרמה, אשר מהווה עוולות של רשלנות והפרת חובה חקוקה.

איך מוכיחים ניכור הורי?

חשוב לציין, כי לא די באמירה או בתחושה סובייקטיבית של ההורה כי הילד מתנכר לו.

ניכור הורי נלמד מראיות אובייקטיביות ולא מתחושות סובייקטיביות של הורה כלשהו. כך קבע מפורשות השופט ארז שני בתלהמ (ת"א) 13196-11-18‏ ל. ב נ' ח. ב.

בהתאם לכך, ציין השופט, כי אי השגת זמני שהות שווים או תוך מתן עדיפות לאם אינו ניכור הורי. "כאשר "נקלע" הורה לחיכוך עם קטין, בוודאי קטין בגיל ההתבגרות והחיכוך חוזר על עצמו שוב ושוב ותוך שהקטין אינו מוכן לוותר על הקשר והוא מבקש שהתפתחותו תהא הדרגתית, אין מדובר בניכור הורי ", כתב השופט בפסק הדין.

מה ההבדל בין סרבנות קשר לניכור הורי?

ניכור הורי, סרבנות קשר – יש הסבורים כי מדובר באותם מושגים, אולם לא כך הדבר. יש הבדל בין ניכור הורי לבין סרבנות קשר. סרבנות קשר היא מאפיין של תופעת הניכור ההורי. לא די בסרבנות קשר בלבד כדי לקבוע שמדובר בתופעת ניכור הורי. יש לבדוק האם קיימים מאפיינים נוספים, כמו פעולה מכוונת ושלילת מפגשים וקשר מצד ההורה האחר. פעולה כזו, אם קיימת, מסייעת לקבוע שאכן מדובר בתופעה של ניכור הורי.
ברע"א 3009/02‏ פלונית נ' פלוני, פ"ד נו(4) 872 בית המשפט העליון קבע, כי השימוש במונח "סרבנות קשר" הוא לא חלופי למונח "ניכור הורי" אלא הוא אחד המאפיינים של התסמונת.

התופעה של ניכור הורי היא תופעה מורכבת, שיש לטפל בה ברגישות ובצורה חכמה ויעילה. מוטב להתייעץ בהקדם עם עו"ד. ניכור הורי יכול להחמיר, ולכן התייעצות עם עו"ד שמתמחה בדיני משפחה וגירושין כבר בשלב הראשון כשמופיעים סימנים של התופעה, יכול לשפר את המצב.

עורכי הדין דקר, פקס, לוי בעלי ניסיון רב בתביעות בדיני משפחה, כולל התמודדות עם מקרים של ניכור הורי והגשת תביעות מתאימות בנושא.
עורכי הדין במשרדנו ישמחו לסייע לכם בכל שאלה הקשורה לניכור הורי וביתר הנושאים מעולמות דיני המשפחה.