תביעת שלום בית

הליך שלום בית

אם אתם לקראת גירושין ומתלבטים האם לחתום על הסכם שלום בית ולחלופין על הסכם גירושין – המאמר הזה הוא בשבילכם; עורכי הדין דקר, פקס, לוי מסבירים.

סמכות שיפוט – בית הדין הרבני

תביעה לשלום בית היא תביעה שנמצאת בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני. לא ניתן להגיש תביעה לשלום בית לבית המשפט לענייני משפחה, שכן תביעה לשלום בית היא חלק מ"ענייני נישואין וגירושין", וכאמור בסעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג-1953, ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל, אזרחי המדינה או תושביה, יהיו תחת סמכות שיפוט ייחודית של בתי הדין הרבניים.

יש נושאים אשר נמצאים בסמכות מקבילה של בית דין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה, אך תביעה לשלום בית אפשר להגיש רק לבית הדין הרבני.

מהי תביעת שלום בית?

תביעה לשלום בית היא תביעה שבה אחד מבני הזוג מבקש להסדיר את חיי הנישואין בין בני הזוג ולחזור לחיות עימו בצורה תקינה, כזו המקובלת בזוגיות של בעל ואשה.

אפשר להגיש תביעה לשלום בית ברבנות כהליך ראשי, או כהליך ביניים, לאחר שהחל כבר הליך הגירושין.

אם בסוף ההליך יתברר כי בני הזוג לא הצליחו לשקם את היחסים ביניהם ולחזור למסלול של חיי נישואים תקינים, הם ימשיכו בהליך הגירושין.

האם בית הדין יכול לכפות שלום בית?

בית הדין הרבני לא יכול לכפות הליך שלום בית, אבל הוא יכול להטיל סנקציות על הצד הנתבע אם הוא מפר את שלום הבית. כך למשל, אם בית הדין הרבני קיבל תביעה לשלום בית, הרי שהצדדים צריכים לקיים את פסק הדין, אבל אם הבעל מפר את פסק הדין, האישה תוכל לטעון שהוא "מורד", ובית הדין יוכל להורות על מתן גט לאשה לתשלום כתובתה.

כך גם במצב ההפוך – אם האישה היא זו שמפרה את פסק הדין ולא מוכנה לשלום בית, הבעל יוכל לטעון שהיא "מורדת", ובית הדין יוכל להורות כי הבעל יהא פטור מתשלום מזונותיה וכתובתה.

יצוין, כי מקום שבו בית הדין יתרשם, כי הגשת הבקשה לשלום בית היא כנה, הוא יציע לצדדים לפנות לטיפול זוגי כדי לשקם את מערכת היחסים ביניהם.

צוואה דייר מוגן

תביעה לשלום בית – אסטרטגיה וטקטיקה

לא אחת, תביעה לשלום בית מוגשת מטעמים אסטרטגיים, מאחר ואחד הצדדים סבור שהוא ישיג יתרון בהליך נגד הצד השני. הכיצד?

לעיתים אחד מהצדדים מגיש בקשה לשלום בית כדי לזרז את הליך הגירושין. כך למשל, אם הבעל לא יציית לפסק הדין, בית המשפט יוכל להכריז עליו כ"מורד" ולהורות על מתן גט לאשתו, וכך אישה שחפצה להתגרש תוכל לזרז את ההליך.

בקשה לשלום בית יכולה גם לעכב באופן משמעותי את הגירושין, שכן הצד שמבקש שלום בית יכול לבקש גם צווים זמניים, למשל: בקשה למדור ספציפי, אשר תמנע פירוק שיתוף בדירת המגורים.

צו למדור ספציפי הוא צו שמוגש ע"י האישה כנגד הבעל, אשר בכוחו למנוע הפרעה לאישה להמשיך לגור בדירת בני הזוג, ובכך נמנע פירוק השיתוף בדירה – לשם הבטחת ניסיון שלום הבית.

לפעמים בקשה למדור ספציפי לא מוגשת בתום לב אלא כטקטיקה משפטית כדי לעכב את פירוק השיתוף, שכן לצו למדור ספציפי אין הגבלת זמן, והוא נשאר בתוקף עד שבית הדין מורה על ביטולו. בית הדין לא יורה בדרך כלל על ביטול הצו כאשר הוא סבור כי יש סיכוי לניסיון שלום הבית בין הצדדים.

תביעה לשלום בית ולחלופין גירושין

כשיחסי בני הזוג נקלעים למשבר והם מתכוונים להתגרש, לפעמים בניסיון למנוע את הגירושין, לוקחים צעד לאחור ומנסים לשקם את הקשר. בנוסף לפתרונות כמו: ייעוץ זוגי, גישור ועוד, ישנו פתרון שנקרא הסכם שלום בית ולחילופין גירושין.

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין כולל שני חלקים. החלק הראשון מתייחס לשלום בית, וכולל את הסכמות הצדדים לשיקום הזוגיות ביניהם. ההסכם יכול לכלול התחייבות של בני הזוג להליכה לטיפול זוגי, התחייבות של בני הזוג לא לבגוד זה בזו, התחייבות לגבי קיום יחסי אישות ועוד.

החלק השני מתייחס להסכמות בני הזוג במקרה ששלום הבית לא יצלח, והם יחליטו להתגרש.

החלק השני הוא בעצם הסכם גירושין, ויש לאשר אותו בבית משפט כדי לתת לו תוקף משפטי. אם כן, הסכם משולב של שלום בית וגירושין יאושר כולו כמקשה אחת בבית המשפט, אשר ייתן לו תוקף של פסק דין.

החלק של הסכם הגירושין יכלול את הנושאים אשר נכללים לרוב בהסכמי גירושין, כמו: משמורת וקביעת זמני שהות, מזונות ילדים, חלוקת רכוש ועוד…

כדי לנסח הסכם איכותי ויעיל של שלום בית ולחלופין גירושין, מומלץ לפנות לעו"ד שמתמחה בדיני משפחה, ואשר יש לו ניסיון בניסוח הסכמי גירושין.
חשוב שההסכם ינוסח בצורה ברורה ומעשית, שתסדיר את דרך שיקום יחסי בני הזוג.

כל הסכם יותאם לבני הזוג אשר ניצבים בפני ניסוחו – בהתאם לאורח חייהם, רצונותיהם ויכולותיהם.

להסכם משולב יש יתרון שכן בני הזוג לא צריכים לחיות בלחץ ובפחד שמא בן הזוג יפעל מאחורי גבם ויקדים אותם בהגשת תביעת גירושין בערכאה שמתאימה לו. הם יודעים שגם אם ניסיון שלום הבית לא יצלח, העניינים ביניהם מוסדרים במסגרת הסכם הגירושין. הם יודעים מראש כיצד יחולק ביניהם הרכוש המשותף, למי תהיה המשמורת על הילדים, מה גובה דמי המזונות שישולמו לילדים ועוד…

ע"י עריכת הסכם משולב של שלום בית ולחלופין גירושין, אפשר להשיג תוצאה טובה יותר – הסיכויים לשלום בית אמיתי יהיו גבוהים יותר, ובני הזוג יימנעו ממרוץ הסמכויות ומהליכי גירושין קשים ומרים, שכוללים התדיינויות רבות ומצריכים הוצאות כספיות משמעותיות.

במהלך השנים, עורכי הדין דקר, פקס, לוי ניסחו והכינו הסכמי גירושין רבים עבור לקוחותיהם, כולל הסכמי שלום בית ולחילופין גירושין.

עורכי הדין במשרדנו ישמחו לסייע לכם במקרה הצורך בניסוח הסכמים כאלו ובכל נושא הקשור בדיני משפחה וירושה.