תהליך פתיחת תיק גירושין ברבנות

תהליך גירושין ברבנות

כאשר דרכם המשותפת של בני זוג מגיעה לסופה, והם מעוניינים להתגרש, אין זה תהליך פשוט עבורם. ישנם משקעים, אמוציות רבות ולעתים הרוחות סוערות.

בנוסף לצד הרגשי, יש לקחת בחשבון את העובדה, שכדי שהגירושין יוכרו על ידי המדינה, הם צריכים להתבצע באמצעות בית הדין הרבני (זאת, כאשר מדובר בבני זוג יהודים).

לכן, חשוב להבין מהו התהליך, מהן העלויות הכרוכות בו וכיצד הוא מתבצע – כל זה כדי לעבור אותו בצורה מהירה ונוחה ככל האפשר.

תהליך גירושין ברבנות

הרבנות היא הגוף בישראל אשר מוסמך לקבוע בענייני נישואין וגירושין. כל זוג שמעוניין להתגרש, צריך להגיע לבית הדין הרבני, ולערוך שם את הפעולות הנחוצות לקבלת הגט. הגט צריך להנתן מתוך רצון חופשי, ורק אחרי שהבעל יתן לאשה את הגט, הזוג ייחשב לגרוש.
בית הדין יבדוק ויוודא שהגירושין הם מרצון חופשי של שני הצדדים. זאת, משום שאם יש ספק, הגט עלול להפוך לגט מעושה, אשר על-פי ההלכה נחשב לגט פסול.

גט מעושה הוא גט שהבעל נותן שלא מרצונו החופשי לגרש את אשתו, אלא כדי להסיר מעליו אמצעי לחוץ וענישה שונים שהופעלו עליו.

תהליך הגירושין בבית הדין מורכב מארבעה שלבים.

השלב הראשון של תהליך הגירושים ברבנות הוא שלב בירור השמות. שלב זה יעשה לפעמים במועד נפרד מהשלבים האחרים ולפניהם. שלושת השלבים האחרים הם: ביטול המודעות, כתיבת הגט ומסירת הגט – אלו הם סידור הגט, והם נעשים תמיד ביחד וברצף.

בשלב הראשון, שלב בירור השמות, נציגי הרבנות מבררים את השמות של בני הזוג המעוניינים בתהליך הגירושין עצמו וכן השמות של האבות שלהם, שמותיהם הקודמים, כינויים שבני אדם רגילים לכנות אותם בהם ועוד. ההקפדה על השמות חשובה במיוחד, שכן טעות בשמות פוסלת את הגט. כמו כן, חשוב למנוע בלבול בין הזוג שמתגרש לבין זוגות אחרים עם אותו שם.

למעמד בירור השמות כל אחד מבני הזוג צריך להביא איתו עד אשר מכיר אותו אישית, ויוכל להעיד על שמותיו וכינויו. לרוב, העדים יהיו בני משפחה המכירים את בני הזוג היטב.

במהלך המעמד בני הזוג והעדים ישאלו שאלות רבות בנושא השמות.

בשלב השני מתבצע ביטול המודעות – "מודעה" היא מעין הצהרה של אדם על כוונותיו לגבי העתיד, ויש לה כח משפטי של התחייבות. כלומר: בשלב זה מבטלים את ההתחייבויות הקודמות של בני הזוג האחד כלפי השני.

השלב השלישי הוא שלב כתיבת הגט – כתיבת הגט מתבצעת ע"י האיש שמגרש את אשתו וסופר בית הדין בחדר נפרד המיועד לכך. הסופר הוא השליח לכתיבת הגט של האיש שמגרש, ולכן הנוכחות של המגרש נדרשת בכל שלבי העבודה.

בנוסף לאיש ולסופר נוכחים בכתיבת הגט גם שני עדים. מדובר בעדים אחרים, לא באותם עדים משלב בירור השמות. העדים הם עובדי בית הדין, שתפקידם להעניק תוקף לגט.

בסיום כתיבת הגט, העדים קוראים את הגט ואחר כך חותמים את שמותיהם בתחתית הקלף. לאחר החתימה, בני הזוג חוזרים לאולם בית הדין, והדיינים קוראים את הגט בקפידה.

אם בית הדין מצא טעות בגט, הוא מורה לאיש המגרש לצוות על שליחו הסופר לתקן את הטעות. בית הדין חוקר שוב את האיש אם הוא מגרש את אשתו מרצונו, וכן מבטל שוב את המודעות, כדי למנוע חשש שהאיש את הגט בזמן כתיבתו.

השלב האחרון הוא שלב מסירת הגט – מסירת הגט מתבצעת בנוכחות בני הזוג והמלווים שלהם, הדיינים והעדים שחתמו על הגט. האיש מוסר לידיה המושטות של האשה את הגט, ואומר לה:"הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם".

האשה צריכה לאחוז בו וללכת איתו מספר פעמים. הפעולות של החזקת הגט תחת ידה של האשה והליכתה עמו מכריזות בפומבי על גירושיה.

בסופו של תהליך הגירושין ברבנות, האשה מוכרזת כ״מותרת לכל אדם״ ובני הזוג נחשבים לגרושים.

הסכם פרידה ללא גירושין

פתיחת תיק גירושין ברבנות

בישראל, כאמור, אפשר להתגרש רק בבית הדין הרבני. עם זאת, מלבד הגירושין עצמם, ישנם נושאים נוספים שנלווים לגירושין, בם ניתן לדון גם בבית המשפט לענייני משפחה.

כלומר: יש לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה. הנושאים בהם יש סמכות דיון מקבילה הם אלו: חלוקת רכוש, מזונות ילדים, משמורת ילדים, זמני שהות וכד'.

סמכות השיפוט תהא לערכאה שהתחילה לדון בנושא ראשונה.

אם כן, כדי לפתוח תיק ברבנות, יש לצרף לתביעה את שאר הנושאים הכרוכים בתיק, וכך התיק כולו יתנהל ברבנות. הכריכה צריכה להיות כנה – כלומר: מתוך רצון אמיתי שבית הדין יכריע.

אם הנושאים לא נכרכו בתביעה, והצד השני הגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה – התביעה תידון שם.

בכל מקרה, וכאמור לעיל, הגירושין עצמם ותהליך קבלת הגט יתבצעו בבית הדין הרבני בלבד שלו סמכות בלעדית בעניין זה.

כמה עולה לפתוח תיק גירושין ברבנות?

בבית הדין הרבני הליך גירושין יכול להתבצע בשתי דרכים: גירושין בהסכמה או תביעת גירושין.

כאשר מדובר בגירושין בהסכמה, ובני הזוג מציגים הסכם גירושין, שקיבל תוקף משפטי, העלויות בבית הדין הרבני הן אלו:

אישור הסכם גירושין – 457 שקלים עבור אגרת פתיחת תיק.

בקשה משותפת לגירושין – 279 שקלים עבור אגרת פתיחת תיק.

כאשר מוגשת לבית הדין הרבני תביעת גירושין ע"י גבר או אשה יהודיים לשם גירושין מבן זוגם כאשר בן הזוג השני אינו מסכים להתגרש, יש לשלם 391 שקלים עבור אגרת פתיחת תיק.

יש לציין, כי יש לשלם גם אגרות נוספות, כגון: אגרת סידור גט, תעודת גירושין ועוד.

בנוסף לאגרות הללו, יש לשלם בהליך הגירושין גם שכ"ט לעו"ד, אשר גובהו נגזר מפרמטרים שונים, כולל מורכבות התיק ומהותו.

 מה צריך כדי לפתוח תיק גירושין ברבנות?

כדי לפתוח תיק ברבנות, יש לגשת לבית הדין הרבני באזור מגורי בני הזוג, ולהגיש בקשה או תביעה לגירושין. על הבקשה או התביעה לכלול את הפרטים המלאים של בני הזוג, ואם בני הזוג מיוצגים על ידי עורכי דין, יש לכלול גם את דרכי ההתקשרות עם עורכי הדין.

בנוסף, יש לפרט מהן הסיבות לגירושין, והאם לבני הזוג יש ילדים משותפים. אם נעשו נסיונות לשלם בית או לגישור, יש לציין גם אותם.

עוד חשוב לציין, שע"פ ההלכה היהודית, לא ניתן להתגרש בלי סיבה, ולכן חשוב לציין בכתב התביעה עילה לגירושין.

רוב עילות הגירושין יהיו על בסיס עקרות, אלימות פיזית או מילולית, סירוב של אחד מבני הזוג לקיים יחסי מין וכד'.

את טופס התביעה יש להגיש במזכירות בית הדין (כפי שמוגשת כל תביעה אזרחית רגילה). לאחר תשלום אגרת בית הדין, יפתח ברבנות תיק הגירושין.

אם החלטתם להתגרש, ואתם זקוקים לייעוץ ולסיוע לגבי ההליכים הנדרשים, פנו לעורכי הדין דקר, פקס, לוי. במשרדנו יש עו"ד המתמחים בדיני משפחה, ואשר מוסמכים גם כמגשרים. הם יעזרו לכם בכל שלבי ההליך.